RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiAveveBristolCarrefourHolland & BarrettZEB
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail EventsRetailDetail HR & People Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Weg met het jaarlijkse evaluatiegesprek” – Het HR & People Congress in acht quotes

icon
Algemeen16 juni, 2023

Investeren in het welzijn van je medewerkers loont dubbel en dik, concluderen we uit de acht boeiende keynotes op het RetailDetail HR & People Congress afgelopen donderdag. Een greep uit de inzichten.

1. “Weg met het jaarlijkse evaluatiegesprek”

De HR-diensten bij Carrefour hebben een forse modernisering achter de rug. Papier is verleden tijd: die vele formulieren lagen toch maar stof te verzamelen in de lade, vertelt projectdirecteur Carole Delava. Voortaan kunnen medewerkers veel eenvoudiger zelf een adreswijziging doorgeven of verlof aanvragen, langs digitale weg, liefst mobiel: de medewerkers gebruiken nu allemaal een smartphone. Carrefour wordt een digital retail company en bouwt samenwerkingen met Google en Meta verder uit. Wendbaarheid en transparantie zijn de doelstellingen. En het jaarlijkse evaluatiegesprek wordt vervangen door continue feedback.

2. “Weg met de tijdsregistratie”

Om niet alleen voor shoppers maar ook voor (kandidaat-)medewerkers aantrekkelijker te worden, levert schoenketen Bristol grote inspanningen om van zijn imagoprobleem af te geraken. “We zijn te bescheiden”, vinden Lore Vanaudenhove en Ellen Verdonck. Enkele veranderingen? Het rekruteringsproces werd fors ingekort, op het hoofdkantoor gelden “zomerglijtijden”: op vrijdag stoppen de “Bristoliens en Bristoliennes” er al om 14u. De retailer gaat ook de tijdsregistratie afschaffen: een kwestie van wederzijds vertrouwen. We leren ook dat de oude naam Shoe Post (ooit een keten van Euro Shoe Group) nog niet helemaal verdwenen is: CEO Elise Vanaudenhove verstuurt elke week een nieuwsbrief met die titel naar de medewerkers.

3. “Een mooi diploma aan de muur”

In steeds meer winkels opent Holland & Barrett zogenaamde “Health & Happiness Studios”, waar klanten geholpen worden richting gezondere leefstijl. Dat moet uiteraard gebeuren door goed opgeleide medewerkers, vaak mensen met een achtergrond als diëtist of schoonheidsspecialist. Maar momenteel mag iedereen zich health coach noemen. “Wij willen tonen dat we gekwalificeerde mensen hebben, dus laten we onze opleiding accrediteren”, vertelden Lindsey Hop en Lisanne de Langen. Wat betekent dat medewerkers die de opleiding – tijdens hun betaalde uren – succesvol afronden, een heus erkend diploma krijgen. Holland & Barrett wil dat interne opleidingsinstituut ook openstellen voor leveranciers. “Zo creëren we meer ambassadeurs.” Maar wat als je investeert in opleiding, en je mensen vertrekken? Een kritische vraag vanuit het publiek. Tja, wat als je ze níét opleidt, en ze blijven?

4. “De klant komt altijd van rechts”

Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie. Dat heeft een grote impact: wie stress ervaart, doet zijn werk minder goed en verliest motivatie en betrokkenheid. Dat vertaalt zich in ziekteverzuim, personeelsverloop, een verminderde kwaliteit van de dienstverlening, een negatief imago, vertellen Wendy Tanghe en Isabelle Van der Planken van preventiedienst Securex. Bedrijven hebben er alle belang bij om de impact te erkennen, opvang te organiseren, procedures en trainingen te voorzien, aan preventie te doen. Ze illustreren verschillende soorten agressie en hoe ermee om te gaan. Een reactie uit de zaal: “De beste vorm van preventie is de klant altijd gelijk te geven. De klant komt altijd van rechts.” Maar dat voorkomt niet élke vorm van geweld.

5. “Een factcheck vandenAldi”

Het was geen presentatie van den Aldi waarmee Joke De Zutter de nieuwe employer branding-campagne van de discounter kwam illustreren – of juist wél, natuurlijk. Want de uitdrukking #vandenAldi wordt een hashtag, een geuzennaam, een krachtterm waar de medewerkers trots op zijn. Aldi is zeer bekend als winkelketen? maar misschien toch nog wat minder bemind als werkgever, vandaar dat er nogal wat vooroordelen uit de weg dienen geruimd. We kregen een uitgebreide factcheck. Knap voor een HR-afdeling die nog maar vijf jaar bestaat. Het doorgroeitraject van Joke zélf illustreert hoe de retailer inderdaad de interne mobiliteit stimuleert.

6. “Een app die de leergoesting vergroot”

De wereld beleeft een systeemschok, we zijn op weg naar een nieuw evenwicht. “Adaptieve veerkracht” wordt de belangrijkste soft skill, weet Thierry Lescrauwaet van leerplatform UQalify. Sinds de pandemie weten we dat het kán, maar het niveau van de digitale skills is te laag bij 40% van bevolking – en niet alleen bij de ouderen. Leren moet anders. Hoe kraken we de code? Het belangrijkst is “leergoesting”, en die bereik je door de kracht van “social learning communities”. Kennis delen, elkaar uitdagen, mobile first. Onder andere Nespresso, Maisons du Monde en Essentiël tonen al de weg. En straks ook RetailDetail: dagvoorzitter Pauline Neerman onthulde in primeur de nieuwe ‘Connect & Learn’-app van RetailDetail, een interactief communicatie- en kennisplatform. De toekomst is immers aan interactief leren en verbinden, niet aan eenzijdig communiceren.

7. “Het kleine steentje in de schoen”

Geëngageerde mensen hebben écht een impact op de bedrijfsresultaten, is de overtuiging van Karin Van Roy, HR-directeur bij Arvesta, de groep die véél meer is dan het moederbedrijf van tuinketen Aveve. Het bedrijf investeert in mentaal welzijn met een 24/7 employee assistant program, opleidingen, inspirerende werkplaatsen, lokale hubs, communities, activiteiten als de River Cleanup, Helping Hands, het fitheidsprogramma Fit@arvesta… En een grote bevraging, elk jaar. “We luisteren continu naar onze medewerkers en we nemen actie. Want onze mensen zijn onze USP. Het gaat niet altijd om heel grote zaken: het kleine steentje in de schoen weghalen, daar kan je grote verschillen mee maken. En of het loont? We zijn de beste winkelketen van België, al voor de derde keer op rij.”

8. “Geen werk-privébalans, wel een leven in balans”

Mensen verliezen de connectie tussen hoofd en hart wel eens uit het oog, weet Isabelle Samson, vandaag nog CCO bij ZEB – maar binnenkort trotse zaakvoerder van haar eigen wellness- en coachingbedrijf YEY, wat staat voor Your Empowered You. Zelf pleit ze ook schuldig: “Ik had nooit het gevoel dat ik werkte, maar ik ging wel in het rood. Ik flirtte met een burn-out.” Gaandeweg leerde ze zachter te worden voor zichzelf en anderen. “Wij geloven in life balance. Mensen laten hun privé niet thuis, dat is onmogelijk. We moeten als werkgever oog hebben voor bijvoorbeeld iemand die met een scheiding of ziekte worstelt.” Het bedrijf investeert in externe coaches. De aanpak leidt tot meer loyaliteit, engagement en geluk. Groei voor het individu, het team en de organisatie.

Check hier het boeiende programma van het volgende RetailDetail event, het Food Congress op 29 juni.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN