RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Welk merk wil je zijn na deze crisis?”

icon
Algemeen20 september, 2022
Johan Hellemans, WPP / Shutterstock.com

In tijden van crisis en inflatie grijpen merken en retailers makkelijk naar het botte prijswapen: de korte termijn primeert. Maar dat kan een nefaste impact hebben op de merkwaarde: “Prijs op zich biedt geen concurrentieel voordeel.” Hoe moet het dan wel?

“Het gaat niet alleen over prijs”

Het optimisme dat begin dit jaar nog overheerste, is snel omgeslagen in angst, zowel bij consumenten als bij bedrijven. Nochtans is de koopkracht in België goed beschermd. Deze crisis is niet voor iedereen hetzelfde, zegt Johan Hellemans van WPP Belgium. “20 à 30% van de bevolking zit in de gevarenzone, nog eens 20 à 30% dreigt erin te verzeilen, maar de helft van de consumenten voelt de crisis nog niet echt: zij kunnen comfortabel leven en veranderen hun koopgedrag niet.”

Toch grijpen bedrijven nu snel terug naar het prijswapen. Dat is niet zonder risico, volgens Hellemans: “Een gesegmenteerde benadering blijft noodzakelijk. Kijk bijvoorbeeld naar Primark: vinden mensen dat die modediscounter waar biedt voor z’n geld? Vaak wel, maar gezinnen met kinderen vinden van niet… Ouders zijn bezorgd om de kwaliteit van de kledij. Het gaat niet alleen over prijs.”

Spanningsveld oplossen

Sommige consumenten gaan nu goedkopere producten kopen, of minder frequent winkelen, maar het volstaat niet om enkel te kijken naar consumentengedrag op de korte termijn: het is belangrijk om de onderliggende behoeftes en motivaties te begrijpen. “Waarom doen mensen dit? Wat willen ze bereiken? Ze willen graag hun levensstijl behouden, maar worden nu geconfronteerd met beperkingen waardoor dat niet mogelijk is. Ze moeten zich dus aanpassen. Hoe kunnen bedrijven dat spanningsveld bij de consument oplossen?”

Op basis van de onderliggende motivaties kan je aanknopingspunten vinden, zegt Hellemans. Op de RetailDetail Day, op 22 september, vertelt hij er meer over. “Voor bepaalde mensen komen de kinderen altijd eerst. Zij zullen er alles aan doen om hun kinderen met degelijke kleren en een gevulde brooddoos naar school te sturen. Daar zullen ze niet op besparen. Als je dat weet, kan je daar op inspelen. Voor andere mensen speelt de angst om geïsoleerd te raken, omdat ze onvoldoende geld hebben voor een sociaal leven. Dan kan je als merk misschien de connectie tussen mensen vergroten.” En voor mensen die aan het eind van de maand niet meer rondkomen voor essentiële aankopen, komen merken met oplossingen als ‘betaal later’.

Delhaize en Essentiel

Prijs is slechts één element in de marketingmix. “Je moet het inpassen in het DNA van je merk. Als je niet wordt gezien als een promotiegedreven merk, en je gaat plots sterk promotioneel uitpakken, dan accepteren mensen dat minder: dat is niet wie je bent. Delhaize communiceert nu sterk op prijs, met z’n Kleine Leeuwtjes. Die drang is begrijpelijk, maar kan de retailer dat prijsdomein wel claimen? Het kan op de langere termijn hun waardepropositie zelfs onderuithalen.”

De aankoopprijs is voor de consument maar één aspect. Prijs gaat ook over de kost van het onderhoud, de herstelkosten, de doorverkoopwaarde… “Het recente initiatief van Essentiel Antwerp is in dat opzicht interessant: het modemerk opende z’n eigen tweedehandsshop RE-SSENTIEL. Als je verwacht dat klanten gaan downgraden, dan is het slim om dat tweedehandskanaal zelf in handen te nemen. Ook de automerken omarmen dat model: ze openden hun eigen tweedehandsgarages. Zo hebben ze de doorverkoopwaarde ook zelf in de hand.”

Vermijd een prijsoorlog

Prijs op zich biedt geen concurrentieel voordeel: concurrenten kunnen makkelijk reageren. Dat leidt dan tot een prijsoorlog. Tracht je dus te onderscheiden op andere factoren: sociale waarden, duurzaamheid… “Een mooi voorbeeld is JBC, met de boodschap dat hun kleren goed en duurzaam zijn gemaakt: mensen hoeven ze niet weg te gooien maar kunnen ze doorgeven wanneer de kinderen er uit gegroeid zijn.”

Kortom: “Maak de oefening: wie wil je zijn na de crisis? Zorg dat wat je nu doet, compatibel is met wie je later wil zijn. Kijk naar andere manieren dan prijs om waarde te communiceren. Als je dat op een creatieve manier doet, zal dat competitief voordeel bieden.”

Hellemans doet zijn uitspraken op basis van de BrandAsset Valuator (BAV), een tool die de merkwaarde meet en toelaat strategisch advies te verstrekken met expertise in merkstrategieën en consumenteninzichten. Het is een initiatief van GroupM, Wunderman Thompson, LDV en FamousGrey.

Sterke cases op de RetailDetail Day

Hoe je als merk zonder al teveel nevenschade uit de crisis geraakt? Johan Hellemans van WPP schetst de kansen en bedreigingen op de RetailDetail Day, op 22 september in Antwerpen. De rode draad, die dag: hoe je een retailapocalyps omvormt tot retailopportuniteit. Met mooie retailcases van sterke groeiers als fietsketen Lucien, Apple-reseller Lab9, koffieketen Izy Coffee, laatste-mijl-specialist Andy, petfoodwebshop Pharmapets en winkelcentrum Maasmechelen Village. Klik op de knop hieronder voor meer info en tickets.

Klik hier voor meer info en tickets voor de RetailDetail Day
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN