RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

icon
Algemeen24 april, 2017

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

1. Servitization 

Producten verkopen, is vandaag geen interessant model meer. In een digitale wereld kan iedereen producten online zetten en ze aan de beste prijs proberen te verpatsen. Retailers en ook heel veel andere bedrijven bewegen zich daarom steeds meer weg van het pure verhandelen van producten naar een service-gecentreerd model. 

“Prijzen en marges staan overal onder druk. Retailers zien hun marges uitgehold worden en de scherpte van de concurrentie neemt snel toe. Om zich te differentiëren en om een toegevoegde waarde te gaan bieden, zoeken bedrijven een dienstenmodel (servitization) op”, vertelt Annick Lemaylleux. “Zo krijgen ze ook betekenisvollere contacten met consumenten en dat verhoogt dan weer de loyaliteit.”

 

2. Automatisering

Efficiënter werken wordt ondertussen mogelijk gemaakt door automatisering. Achter de schermen, maar ook voor de schermen. In de toevoerketen gebruiken al heel wat bedrijven robots, meestal in hun distributiecentra.

 

Maar het kan nog verder gaan: Annick Lemaylleux geeft op het RetailDetail Congress onder andere het voorbeeld van een pizzamaker die robots gebruikt om de pizza’s samen te stellen, maar ook geautomatiseerde ovens in zijn trucks heeft geïnstalleerd. Zo worden de pizza’s afgebakken tijdens het vervoer. Ovenverser kan niet?

“Voor de schermen is Amazon Go natuurlijk een welbekend voorbeeld van automatisering. Stel je voor, een hele winkel zonder mensen. Automatisering kan daarenboven dienen om meer contact met je klanten te krijgen, zoals via chatbots,” aldus Annick Lemaylleux.

 

Het cosmeticamerk Covergirl heeft zo een chatbot-versie gemaakt van de Amerikaanse tienerster Kalani Hilliker: de chatbot praat en doet net zoals zij en gaat zo in gesprek met consumenten.

 

3. Hyperpersonalisatie 

Digitalisering zorgen ervoor dat we meer kunnen personaliseren, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Annick Lemaylleux ziet hyperpersonalisatie als een toonaangevende trend en een belangrijk gevolg van de digitale disruptie. 

Ook wat we vandaag al kennen wanneer we vliegtuigtickets zoeken, gaat volgens Annick Lemaylleux in de toekomst gemeengoed worden: gepersonaliseerde prijzen. “Nu passen de prijzen van onze vliegtickets zich al aan ons aan, binnenkort ook de prijzen van een flesje frisdrank in de supermarkt.”

Hoe dat kan? “In de meeste super- en hypermarkten in Frankrijk zie je vandaag elektronische prijstags. Daarmee kunnen de prijzen zich nu al aanpassen aan concurrenten en zo meer (dynamic pricing), maar in de toekomst zullen ook gepersonaliseerde prijzen mogelijk zijn. Dan communiceert het productlabel bijvoorbeeld met je mobiele apparaat en krijg je een individuele prijs te zien.”

 

4. Hybride ‘consumer journey’

In de toekomst gaan we naar een hybride ‘consumer journey’, ziet Lemaylleux. “Vroeger waren er de traditionele retailers. Die hebben nu online aan hun aanbod toegevoegd. We zitten sindsdien in een omnichannel-fase, waarbij de kanalen gemengd worden in een consumer journey.”

De volgende stap is echter dat de kanalen wegvallen. “Retailers moeten begrijpen dat het helemaal niet langer om kanalen gaat. Elke ‘consumer journey’ wordt een hybride pad: online, offline en allemaal door elkaar.”

Make-upketen Sephora stelde zich zo de vraag of ze niet naar een kleiner winkelconcept konden gaan. De retailer wilde een winkel openen met slechts een derde van hun gewoonlijke verkoopoppervlakte. En dat is gelukt: Sephora Flash biedt uiteindelijk een hybride ‘shopping journey’, waar sommige producten fysiek aanwezig waren en andere virtueel. 

Voor  de Carrefour-hypermarkt in Mons zette Atos ook een virtuele winkelruimte (virtual wall) op bij de ingang, waarin consumenten hun zware producten kunnen bestellen die ze bij de drive na hun aankopen kunnen ophalen.

Welke andere trends zullen de toekomst van de retail kleuren? Schrijf je nog snel in voor het voorprogramma #Marketing op het RetailDetail Congress donderdag 27/04 en kom het van Annick Lemaylleux zelf te weten. Opgelet: laatste plaatsen!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen23 december, 2025
    Heleen Buldeo Rai (VUB): logistiek bepaalt in 2026 de retailstrijd

    Dat het retailmodel onder druk staat is wel duidelijk, maar de centrale rol van logistiek wordt daarbij vaak onderschat. “Het jaar begon en eindigt met discussies over Chinese pakjes, en tel daar nog de Amazon-investering in België en Nederland bij,” bemerkt Heleen Buldeo Rai, professor logistiek aan de Vrije Universiteit...

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN