RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom innovaties floppen

icon
Algemeen6 juni, 2017

Het gros van de introducties in FMCG zijn risicoloze uitbreidingen van het assortiment. Gelukkig zijn er ook bedrijven die de wereld op zijn kop willen zetten. Dat gaat echter niet altijd goed…

Marketingblunders

Onlangs opende in het Zweedse Helsingborg het ‘Museum of Failure’ de deuren, zeg maar het ‘flopmuseum‘. On display zijn de grote marketingblunders en innovatieve gedrochten die het niet hebben gehaald: New Coke uit de jaren tachtig is een klassiek geval van een FMCG-flop. Coca-Cola kwam in die tijd steeds meer onder vuur van de eeuwige rivaal Pepsi, die met de Pepsi Challenge de concurrent op smaak af wilde troeven. Vandaar dat Coca-Cola haar receptuur – haar grootste troef – wilde aanpassen en bottelen onder de noemer New Coke.

 

Hoewel de nieuwe cola, met een iets zoetere smaak, goed viel bij de focusgroepen in het vooronderzoek, verliep de introductie allesbehalve vlekkeloos. Met name vanuit het Zuiden van de Verenigde Staten kwamen consumenten in opstand tegen de nieuwe cola en zagen het zelfs als een tweede capitulatie naar de Yankees.

 

Vrouwelijke balpen

Een ander juweeltje is de McDonald’s Arch Deluxe, een luxe-burger waarmee McDonald’s zich richtte op stedelijke consumenten met een bovengemiddeld inkomen. Kosten van de operatie: 100 miljoen euro. De opbrengst: aanzienlijk minder, want de burger flopte, grotendeels omdat de bovengenoemde doelgroep niet de weg vond naar de Golden Arches. Overigens was de propositie nog niet zo slecht, want tegenwoordig hebben ketens met hamburgers in het premiumsegment de wind in de zeilen. Met andere woorden, wrong time and wrong place voor de Arch Deluxe.

 

In de categorie ‘onzinnige innovaties’ valt de BIC-pen ‘Cristal for her’ op: een balpen die beter zou passen in de vrouwelijke hand en die in roze en paars (!) was getooid. Nu is de BIC Cristal wereldwijd een van de meest succesvolle balpenmerken, maar in 2012 zag het management nog ruimte voor groei in de vrouwelijke doelgroep. Helaas viel de introductie niet in goede aarde. Sterker, de introductie ging viraal op social media en op websites als Amazon.com, waar consumenten de draak staken met het product.

 

Automatische piloot

De hamvraag is: waarom floppen introducties? Het antwoord is meerledig, maar kan ook eenvoudiger worden geformuleerd: omdat er geen markt voor is. De consument heeft er geen behoefte aan (zie de BIC-pen) of vindt het product uiteindelijk geen upgrade ten opzichte van het oude product (zie New Coke). Soms is het ook gewoon een kwestie van (verkeerde) timing of een verkeerde productmarktcombinatie, zie de luxe hamburger van McDonald’s. 

 

Feit is dat een groot deel van onze boodschappen vastligt. Uit een artikel (Why most product launches fail, Schneider/Hall, 2011) in Harvard Business Review blijkt dat 85% van de boodschappen die Amerikaanse huishoudens doen, min of meer vastligt. Dat zijn de aankopen die je op de automatische piloot doet. Dat betekent wel dat nieuwe producten moeten vechten voor de resterende 15%, niet echt een grote arena.

 

Eigen leven

Dan helpt het niet, aldus de schrijvers van het bovengenoemde artikel, dat bedrijven vaak vergeten om deugdelijk marktonderzoek te doen. Daarentegen richten ze vaak al hun aandacht op productontwikkeling en het productieproces. Is het product eenmaal uitontwikkeld, moet de markt nog in beeld komen. 

 

“De klassieke respons is: ‘we hebben nog geen onderzoek uitgevoerd, maar we weten dat het werkt en dat het veilig is.’ Vaak kunnen we dan al aangeven of een product het gaat maken op de markt of niet. Wordt er wel onderzoek uitgevoerd, dan worden vaak de verkeerde vragen gesteld of bepaalde antwoorden genegeerd”, aldus de auteurs. Soms gaan introducties, met name de grotere projecten (zie New Coke), een eigen leven leiden en worden onderzoeksresultaten geanalyseerd in het licht van een onvermijdelijke launch.

 

Twee derde zakt door het ijs

Het is dan ook geen geheim dat het leeuwendeel van de innovaties bij voorbaat gedoemd is om te mislukken. Uit het ‘Breakthrough Innovation Report’ van Nielsen uit 2014 blijkt dat twee derde van de ruim 12.000 producten die sinds 2011 werden gelanceerd in Europa, niet boven de 10.000 stuks uitkwamen. Driekwart is na een jaar definitief afgevoerd. Volgens Nielsen speelt bij de producten die wel succes hebben in de markt, zelden het toeval een rol. 

 

Johan Sjöstrand, co-auteur van het rapport: “Gedurende het onderzoek vonden we het bewijs dat succes nooit het resultaat is van toeval. Succes is juist het resultaat van weloverwogen pogingen om alle aspecten van het innovatieproces te verstoren en de alledaagse standaard te doorbreken, zoals de houding van consumenten, diepgewortelde overtuigingen, mechanismen bij lanceringen en gedragsregels en structuren binnen organisaties.”

 

Hemelbestormers

Nielsen heeft ook nog een viertal grondregels waaraan organisaties moeten voldoen. De eerste is wellicht de belangrijkste: waar hebben consumenten behoefte aan? Is het een nieuwe variant op een toiletverfrisser of een vetvrije chip? In een verzadigde markt waarin we met zijn allen ook een beetje blasé zijn geworden, is het geen sinecure voor marketeers en productontwikkelaars om echt met iets nieuws te komen. Vaak vallen radicale innovaties ook niet altijd in goede aarde, zeker in categorieën waarin consumenten een groot deel op de automatische piloot kopen. 

 

Gelukkig zijn er altijd ‘hemelbestormers’ die het klassieke recept van Coca-Cola willen veranderen of de wereld op een Segway willen krijgen. Het zal niet altijd succesvol zijn, maar als het lukt, ligt de wereld – of de markt – aan je voeten. Mislukt het, dan hebben onderzoekers, consultants en journalisten weer een goed verhaal.  

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen23 december, 2025
    Heleen Buldeo Rai (VUB): logistiek bepaalt in 2026 de retailstrijd

    Dat het retailmodel onder druk staat is wel duidelijk, maar de centrale rol van logistiek wordt daarbij vaak onderschat. “Het jaar begon en eindigt met discussies over Chinese pakjes, en tel daar nog de Amazon-investering in België en Nederland bij,” bemerkt Heleen Buldeo Rai, professor logistiek aan de Vrije Universiteit...

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN