RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zelfs Jip & Janneke niet langer heilig in ‘nieuwe’ Hema

icon
Algemeen17 november, 2015

Vliegende start

Tjeerd Jegen, de opvolger van Ronald van Zetten bij Hema, heeft de voorbije maanden niet stilgezeten. Hij doopte het hoofdkantoor in Amsterdam om tot ‘support office’, liet de kernwaarden van het bedrijf – “de klant op nummer 1”, “elke cent telt” – op de muren kalken, zorgde voor een stoelendans op directieniveau en gaf de directeurs een bureau tussen hun medewerkers.

 

Alle directeurs, hijzelf incluis, draaiden twee dagen mee in een filiaal en dragen nu, net zoals het winkelpersoneel, een button met hun naam en de tekst “Kan ik u helpen?”. Zijn conclusie na ruim een half jaar liegt er niet om: “Het kwam erop neer dat iedere afdeling te veel met zijn eigen afdeling bezig was. Er is een cultuuromslag nodig, dat we het sámen doen”, zo zegt hij in het Algemeen Dagblad.

 

Strijdplan klaar

Intussen weet de nieuwe CEO wat er de komende jaren moet gebeuren: de overvolle pakhuizen leegmaken (“We zijn nog zeker twee jaar bezig om alles uit te verkopen”), de productie verhuizen richting Europa (“Dan kunnen producten binnen 6 in plaats van 20 weken in het schap liggen, zodat we een goedlopend product in het seizoen bij kunnen laten maken”).

 

Ook het assortiment wordt aangepakt. Zo zal Hema meer inzetten op gemaksvoedsel (“De laatste jaren zijn we te veel een supermarkt geworden. We moeten niet repliceren wat Albert Heijn en Jumbo al doen”) en op goede, seizoensgebonden basics, zoals ondergoed, sokken en T-shirts (“De laatste mode kopen klanten maar bij Primark of Zara”).

 

Zelfs Jip & Janneke en hun hondje Takkie zijn daarbij niet langer heilig: “Er is geen diepgravend marktonderzoek voor nodig om te zien dat jonge kinderen van nu ook andere boek- en filmhelden hebben”, klinkt het nog in het AD.

 

Internationale expansie en gebruiksvriendelijke webshop

De nieuwe topman blijft gaan voor internationale expansie, ook al wijzen analisten erop dat die snelle groei – er kwamen sinds 2007 ruim 300 winkels en vier landen bij – mee aan de basis ligt van de huidige problemen. Maar, zo zegt Jegen: “Elke nieuwe winkel draagt bij aan het financiële resultaat.”

 

In Frankrijk, waar Hema intussen 41 winkels telt, ziet de CEO nog ruimte voor “honderden filialen. Op een derde van het oppervlak halen we daar met een derde van het assortiment een beter rendement dan in een gemiddelde Nederlandse winkel.”

 

Maar dé topprioriteit wordt toch de webwinkel, die absoluut klantvriendelijker moet: “We hebben zeven betaalsystemen, het duurt soms wel zeven dagen voor je een pakketje kunt afhalen in de winkel. Daar schaam ik me diep voor; zo maken we het klanten wel erg moeilijk om online te bestellen. Dat moet snel veranderen.” Hema haalt momenteel nauwelijks 3% van zijn omzet online, bij de concurrentie is dat al meer dan 10%.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN