RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ontdek het nieuwe belevingsconcept van Aveve

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin26 maart, 2019

Het wordt wennen: Aveve neemt afscheid van z’n vertrouwde slogan ‘tuin, dier, bakplezier’ en gaat nu voor de baseline ‘Hier groeit plezier’. Bovendien lanceert de retailer een nieuw winkelconcept dat inspiratie en ‘goesting’ centraal stelt.

 

Oplossingen en inspiratie

Zowel de winkel als het aanbod krijgen een upgrade, om bestaande klanten beter te bedienen maar ook een breder publiek aan te spreken. “We kenden de laatste jaren een mooie groei maar we willen ambitieuzer zijn,” zegt directeur retail Erik Haegeman van Arvesta. “Daarom zetten we het merk Aveve sterker in de markt, met een verhaal dat meer emotioneel is, minder functioneel. We waren al onderscheidend op het vlak van service, nu zetten we verdere stappen inzake beleving en assortiment.”
 

Het nieuwe winkelconcept stapt af van productgericht denken en trekt de kaart van de totaaloplossingen. Dat resulteert in een winkelopstelling met vier ‘werelden’ die samenkomen op een centraal belevingsplein waar shoppers inspiratie kunnen vinden voor elk seizoen. Het aanbod workshops en demo’s wordt sterk uitgebreid. Het resultaat is nu al te zien in drie testwinkels van uiteenlopende formaten: Mechelen (2000 m²), Oostrozebeke (1000 m²) en Hannuit (500 m²). Na een evaluatie komende zomer volgen er dit najaar nog een goeie tien verbouwingen. Tussen 2020 en 2023 volgt dan de uitrol, met een 50-tal verbouwingen per jaar.

 

Warme uitstraling

Qua look & feel stapt Aveve af van de klassieke supermarktrekken om resoluut te gaan voor een warme uitstraling met veel hout, zwart metaal en sfeerbeelden. Het design werd ontwikkeld met het agentschap Mojo. Voortaan komen shoppers bij voorkeur binnen via de buitenafdeling, die ‘goesting’ uitstraalt en zo garant staat voor de nodige impulsaankopen.
 

De eerste wereld in de winkel is de ‘schuur’, met voeding en benodigdheden voor hoevedieren, maar ook tuinmateriaal. Daarna volgt de ‘tuin’, met oplossingen voor een stralend gazon en een nieuw aanbod ‘urban gardening’, omdat tuinieren niet enkel iets is voor mensen met een grote tuin. De thuiswereld brengt alles bijeen wat in huis relevant is: huisdieren, kamerplanten en potten, zelfs een afdeling kunstplanten – een sterk groeiend segment, vernemen we. Op de markt tenslotte vinden klanten een flink uitgebouwd voedingsaanbod. Naast de vertrouwde bakcategorie zijn er groenten en fruit recht van de lokale boer. Ook is er een afdeling ‘landelijk lekkers’ met ambachtelijke producten: confituren, mosterd, vruchtensappen, noten in bulk…
 

Met de slogan en het winkelconcept komt ook een geactualiseerd marketingplan: de folder biedt meer inspiratie, een nieuwe mediamix wil jongere doelgroepen aanspreken via sociale media maar ook radio en tv. De focus ligt voor Aveve nog volop op de fysieke winkel. “We zijn op zoek naar een duurzaam model voor een financieel gezonde webshop”, aldus Haegeman. 

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet

    Een jaar na de doorstart met een Nederlandse investeringsgroep is de Oost-Vlaamse bloemenwinkelketen Bloemenhal opnieuw failliet. De curator is op zoek naar een overnemer.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN