RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Doe-het-zelfsector niet bezig met deeleconomie

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin22 februari, 2017

De opkomst van de deeleconomie heeft in sommige sectoren, lees de taxi- en hotelbusiness, de kussens behoorlijk opgeschud. Vaak wordt ook doe-het-zelf genoemd als een kansrijke sector. De vraag is alleen: heeft de branche er daadwerkelijk last van?

ING: deeleconomie groeit

AirBnB en Uber zijn de boegbeelden van de deeleconomie, zorgen voor behoorlijke disrupties en halen daardoor ook nog wel eens de voorpagina. Daarnaast zijn er tal van andere initiatieven zoals Peerby, websites/apps waarop particulieren hun spullen aanbieden voor verhuur. Het idee is simpel: consumenten hebben spullen die ze niet altijd gebruiken en daarom aanbieden voor verhuur, zie ook het AirBnB-voorbeeld.

Deze manier van ‘zaken doen’ is in opkomst. In een recent rapport van het Economisch Bureau van ING staat dat circa 1 miljoen huishoudens in Nederland haar spullen deelt en/of verhuurt. De bank verwacht dat dit aantal zal groeien. Nu zijn het vooral de ouderen die deze ontwikkeling remmen omdat ze meer waarde hechten aan eigendom. Jongere (< 35 jaar), hoogopgeleide consumenten zijn volgens ING ‘enthousiast’ over de mogelijkheden die de deeleconomie hen biedt.
 

Niet op de agenda

Ook al is de deeleconomie bezig met een onstuitbare opmars, de impact op de totale economie is voorlopig verwaarloosbaar, aldus ING. De bank voorziet op termijn wel schokgolven in bepaalde sectoren/markten, zoals mobiliteit, woonruimte en gereedschappen. Over de laatste productgroep zegt ING: ‘Doe-het-zelfretailers komen in toenemende mate onder druk te staan omdat klanten gereedschap delen in plaats van het zelf te kopen.’

Deze uitspraak wordt overigens niet volledig gedeeld door de sector zelf. Wouter Weide, secretaris van de Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche (VWDHZ): “Exacte omzetgevolgen zijn niet aan te geven, maar deze zijn redelijk klein. Het issue staat ook niet op de agenda van de sector. Kijk, het verhuren van klein en groter gereedschap/materieel is niet nieuw in de dhz-sector en er is al decennia een ‘informele’ markt waarin consumenten spullen lenen/huren van elkaar. De opkomst van het internet en peertopeer-sites heeft deze ontwikkeling wel versneld.”
 

Druk met e-commerce

Reinier Zuydgeest, consultant bij het adviesbureau USP, bevestigt Weide’s relaas. “Er zijn andere thema’s die de sector bezighouden. E-commerce en de toenemende concurrentie van nieuwe spelers zoals Bol.com, Coolblue en wellicht Amazon.com neemt veel ‘schijfruimte’ in beslag. Vergrijzing heeft ook een behoorlijke impact, met name de verschuiving van product naar service. Bouwmarkten fungeren dan meer als turnkey-oplossers waarbij ze niet alleen producten verkopen, maar ook de installatie verzorgen.”

Los van bovenstaande trends zijn het vooral de macro-economie en de impact op de huizenmarkt die de dhz-sector sturen. In 2016 trok de woningmarkt behoorlijk aan, wat de totale omzet goed heeft gedaan, na verschillende magere jaren. Zuydgeest: “De mobiliteit is aanzienlijk toegenomen, vooral doordat de economie is aangetrokken. Wel is de hypotheekruimte afgenomen, wat betekent dat consumenten minder geld vrij kunnen maken voor verbouwingen.”
 

Mr. Bricolage

In andere markten hebben sommige dhz-retailers gereageerd op de deeleconomie. Zo heeft in Frankrijk Mr. Bricolage in 2015 de peertopeer-website La Dépanne opgezet. Inmiddels telt de site 1,5 miljoen particuliere klussers die gratis doe-het-zelfspullen met elkaar kunnen delen. Mr. Bricolage ziet de site als een manier om nieuwe, vooral jongere klanten aan haar formule te binden. Uiteindelijk moeten er wel dozen worden geschoven en een groot deel van het doe-het-zelf-assortiment leent zich nu eenmaal niet voor de deeleconomie.

 

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin8 december, 2025
    Hornbach: “supermarkten en non-fooddiscounters snoepen dhz-marktaandeel af”

    Hornbach ziet de vraag in de doe-het-zelfmarkt verder afnemen, terwijl de kosten oplopen. In het derde kwartaal groeide de Duitse bouwmarktgroep nog licht, maar supermarkten en discounters snoepen steeds meer marktaandeel af.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Cyberaanval bij Leroy Merlin: contactgegevens buitgemaakt

    Leroy Merlin is getroffen door een cyberaanval: de persoonsgegevens van enkele honderdduizenden klanten zijn buitgemaakt. Bankgegevens en wachtwoorden bleven buiten schot, benadrukt de doe-het-zelfketen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN