RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eindeloze mogelijkheden in het verschiet voor de tuinsector

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin21 juni, 2011

Tal van handelaars, fabrikanten, architecten en kwekers konden het afgelopen weekend hun tuindeskundigheid opkrikken tijdens de eerste editie van Garden Future in het Nederlandse ’s Hertogenbosch. De initiatiefnemers, waaronder regisseur en tuinconceptontwikkelaar Bert Huls en Tuinbranche Nederland, brachten onder het motto “Trends creëren” een nieuwe inspiratiebeurs voor de tuinsector.

Grasduinen in de toekomst van de tuin

Twee halruimtes en 160 verschillende exposanten gunden de geïnteresseerden een blik in de toekomst van de tuin. Al bij de inkomhal vertolkten de studenten van de gerenommeerde Design Academy van Eindhoven – het vroegere Mekka van de designgoeroe Edelwij Edelkoort – aan de hand van een achttal banners hun inzichten op de tuinbeleving en verwachtingspatronen van de huidige consument. Met thema’s als Travelling Roots, Guerilla Gardening, Inside Gardening demonstreerden de tuinvisionairs en -architecten van morgen waarover retail, en meer bepaald tuin, echt  gaat: inzien hoe de maatschappij snel evolueert en begrijpen dat de kansen voor de spelers in garden retail (winkels, tuincentra, kwekerijen) voor het grijpen liggen.

Te veel exposanten willen nog steeds per se aan beursbezoekers vertellen waarover hun (groen)product gaat, terwijl het debat zich in een ander register afspeelt. Echte centrale kwesties zijn de zoektocht naar waardenpatronen, de uiting van authenticiteit en eigenheid, de drang naar evenwicht en balans, en de invulling van tijd en ruimte in deze wereld. Precies daar ligt de toekomst van de tuin: een voedingsbodem bieden aan de hedendaagse consument die de tuin beschouwt als een expressie en een fundamenteel onderdeel van zijn levensevenwicht. Toch zal die consument altijd te kampen hebben met een beperkte koopkracht, waardoor het opboksen blijft tegen reisdromen en andere vormen van vrijetijdsbesteding.

Echter ook de presentatie van de beurs vormde een bron van inspiratie. Zo verduidelijkten de didactische ondersteuningen – waarvoor Bert Huls zijn inspiratie vond in de leerfilosofie van het Boeddhisme – bijvoorbeeld de impact van kleuren in de tuincommunicatie. Aandachtig omspringen met kleuren kan de sectorgenoten duidelijk nieuwe communicatie-opportuniteiten bieden op het vlak van emotional & sensorial marketing.

Tuinproducten of doordachte tuinconcepten?

De Nederlandse tuinbranche vormt met een totaalomzet van om en bij de 4,2 miljard euro een niet te onderschatten pijler van de economie. Een bezoek aan ketens Intratuin of Life & Garden leert al snel dat ook in Nederland het assortiment succesvol evolueerde van levend groen en gereedschappen naar home improvement, ofte de verfijning van de buitenleef- en woonruimte. Een evolutie die zich trouwens ook in de doe-het-zelfbranche manifesteert.

Binnen wordt buiten, en buiten wordt binnen. De tuin wordt een buitenkantoorruimte, daken zijn meer en meer de enige vorm van groenvoorziening, moestuinen moeten kunnen hangen en levende planten vormen verrassende wanddecoratie. Begrijpen de standhouders voldoende dat ze concepten dienen te bedenken die inspelen op dergelijke toekomstperspectieven?

Garden Future gaf elke retailer een verfrissend verantwoordelijkheidsgevoel mee en aanknopingspunten om zijn business model opnieuw uit te vinden. Als ze dat in de praktijk brengen is “the sky the limit”, ook voor de Eurotuins, Aveve’s en Van Gastels in onze contreien.

 

 

Thierry Coeman
Retail Dynamics
 

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Cyberaanval bij Leroy Merlin: contactgegevens buitgemaakt

    Leroy Merlin is getroffen door een cyberaanval: de persoonsgegevens van enkele honderdduizenden klanten zijn buitgemaakt. Bankgegevens en wachtwoorden bleven buiten schot, benadrukt de doe-het-zelfketen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Dit zijn de winkels die Brico verzelfstandigt

    Doe-het-zelfketen Brico verzelfstandigt een deel van het Belgische winkelnetwerk. De Franstalige vakbond CNE lekt een lijst met de eerste locaties, al ontkent Brico zelf dat de vestigingen al definitief vastliggen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN