RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gamma en Karwei bereiken marktaandeel van 41,3% in Nederlandse doe-het-zelf

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin18 februari, 2015

Doe-het-zelfmarkt geraakt uit het slop

In 2014 is het bedrijfsresultaat van de bouwmarkten van Intergamma met 2,3% gestegen naar 132 miljoen euro. Ook de consumentenomzet is met 0,6% toegenomen tot 1,647 miljard euro. Intergamma heeft daarbij naar eigen zeggen vooral geprofiteerd van de investeringen in een duidelijke profilering van de formules Gamma en Karwei, het lokale ondernemerschap van de franchisenemers, de groeiende webactiviteiten en de internetafhaalpunten.

 

Ook de stijgende consumentenbestedingen en de aantrekkende woningmarkt hebben bijgedragen aan de omzet- en winstgroei, geeft de doe-het-zelfgroep aan. De voorzichtige groei is dan ook een hoopvol signaal in een sector die de afgelopen jaren sterk geplaagd werd door crisis. In 2013 kromp de doe-het-zelfmarkt nog met 8%, maar in 2014 zou de markt volgens Intergamma niet verder gedaald zijn. Het bedrijf verwacht dat de markt in Nederland het komende jaar zelfs licht groeit. De groei van de Belgische doe-het-zelfmarkt zal in 2015 wel nog achterblijven.

 

Crosschannel zorgt voor online en offline traffiek

Intergamma dankt zijn groei ook aan de verdere ontwikkeling van zijn crosschannelactiviteiten. Harm-Jan Stoter, algemeen directeur: “Klanten gebruiken steeds vaker de mogelijkheid om via de webshop of de nieuwe app bestelde artikelen op te halen in een winkel. Binnenkort kunnen klanten in de bouwmarkt via een speciaal ontworpen internetzuil alle producten, zoals meubels, direct zelf bestellen. Wij geloven in een sterke combinatie tussen een winkelbeleving en onze webshops. Veel klanten die nu laminaat of een tuinset laten thuisbezorgen, hebben deze artikelen eerst bekeken in de winkel.”  

 

Het aantal bezoekers van de websites van de formules is in een jaar tijd met 28% gestegen tot 1,2 miljoen bezoekers per week. Alle Nederlandse bouwmarkten van Intergamma hebben inmiddels ook een PostNL Pakketpunt, waar klanten hun bestelling van andere winkels kunnen ophalen en versturen. “Dit jaar zullen in de bouwmarkten ruim een half miljoen pakketten worden afgehaald. Mede hierdoor stijgt het aantal bezoekers in de bouwmarkten van Gamma en Karwei”, aldus nog Stoter.

 

“Daarnaast zijn diverse logistieke processen geoptimaliseerd”, klinkt het nog. Dit zou hebben geleid tot “een grotere betrouwbaarheid in leveranties, structureel lagere kosten en een aanzienlijke daling van het aantal vrachtwagenkilometers”. In april 2015 plant Intergamma bovendien negen winkels van Gamma en Karwei, in het zuiden en midden van Nederland, over te nemen van één van de franchisenemers.

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet

    Een jaar na de doorstart met een Nederlandse investeringsgroep is de Oost-Vlaamse bloemenwinkelketen Bloemenhal opnieuw failliet. De curator is op zoek naar een overnemer.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN