RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Intergamma weet opnieuw positieve cijfers voor te leggen

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin24 mei, 2016

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei heeft vorig jaar opnieuw positieve cijfers kunnen voorleggen. Het wist voor het tweede jaar op rij de ebitda en de omzet te verbeteren, na jaren van verval.

 

Klussers tot bij de consument brengen

De omzet van Intergamma steeg in 2015 met 3 procent naar 1,697 miljard euro euro. De ebitda ging zelfs met 7 procent de hoogte in naar 141 miljoen euro. “We noteren een heel klein plusje door een betere koopkracht en het aantrekken van de huizenmarkt. Maar er valt nog weinig te juichen. Eigenlijk stabiliseert de markt zich”, zegt topman Harm-Jan Stoter van Intergamma aan De Telegraaf.

 

In Nederland waren de resultaten beter dan in België, voornamelijk omdat de economie in België verder verslechterde. Het marktaandeel van Intergamma is daarbij wel gelijk gebleven.

 

Stoter spreekt zich dan ook nog niet positief uit over de toekomst van het bedrijf. Hij merkt op dat de concurrentie in de sector zwaar is en dat mensen steeds minder klussen, omdat ze minder tijd hebben of omdat ze zelf niet zo handig zijn. “Ik ervaar dat zelf. Mijn vader was erg handig. Ik heb geen tijd voor klussen. En mijn zoon kan niet zoveel, omdat ik het hem niet heb geleerd.”

 

Daarom heeft het bedrijf zich ook op een andere deel van de markt gericht en werkt het steeds meer als tussenpersoon. Klanten kopen hun producten bij Gamma of Karwei en die worden dan geïnstalleerd door mensen in dienst van ketens.

 

Stoter voegt daar wel aan toe dat het moeilijk is om goede klussers te vinden die de kleinere klussen voor een degelijke prijs doen. “Wij zoeken kwalitatief goede klussers die het werk tegen een redelijke prijs willen klaren. Maar die zijn lastig te vinden, omdat ze niet georganiseerd zijn. Volgens mij zit hier een gat in de markt.”

 

Sterk inzetten op online verkoop

Ook belangrijk voor de wederopstanding zijn de investeringen in de online verkoop. “Daar plukken we nu de vruchten van. De online verkopen zijn dit jaar verdubbeld.” Door de opmars van de online verkoop, verwacht Stoter dat de winkels van Intergamma de komende jaren zullen veranderen, met minder vierkante meters winkeloppervlakte.

 

“Het worden showrooms die klanten moeten inspireren. Ook zal het assortiment veranderen.” Bovendien zet Intergamma sterk in op bestelzuilen in de winkels, waar klanten het volledige assortiment kunnen bekijken en bestellen.

 

De komende jaren zal het bedrijf 100 miljoen euro investeren in online en de omvorming van de winkels en de mogelijke uitbreiding van het kleinere concept Gamma Compact. Vorig jaar werden al tien bouwmarkten volledig gerestyled.

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin27 oktober, 2025
    Thuisbezorgd.nl bezorgt producten van Gamma binnen het uur aan huis

    In Nederland gaat fietskoerierdienst Thuisbezorgd.nl – een dochter van Takeaway.com – doe-het-zelfproducten van Gamma binnen het uur aan huis leveren. Het project gaat van start in Amsterdam.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin30 september, 2025
    Hornbach verstevigt marktpositie in Nederland

    Doe-het-zelfketen Hornbach blijft groeien: in de eerste helft van boekjaar 2025/26 stegen zowel de omzet als de winst licht. Vooral in Nederland, waar het marktaandeel naar 28,8% opliep, verstevigt de keten haar positie als marktleider.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin23 september, 2025
    Kingfisher scherpt winstverwachting aan na sterke eerste jaarhelft

    De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher verhoogt zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar na een sterke eerste jaarhelft bij B&Q en Screwfix.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Wonen7 oktober, 2025
    Ikea neemt logistiek miljardenbedrijf over in VS
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    De Bijenkorf sluit centrale bakkerij
  • icon
    Algemeen1 oktober, 2025
    Amazon lanceert koopjesplatform Haul in Frankrijk en Spanje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN