RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online omzet tuincentra klimt naar 9,5 procent

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin2 juni, 2016

Het aandeel online in de omzet van tuincentra klom in de afgelopen vijf jaar naar bijna 10 procent. Dit is een tiende van de in totaal ongeveer 1,1 miljard euro die tuincentra realiseren, concludeert Marketingrapport Tuincentra 2016 van Marktdata.

 

Driekwart gaat via eigen site

De digitalisering van de tuinsector gaat goed vooruit. In 2011 had 95 procent van de tuincentra in Nederland een website, momenteel hebben al alle tuincentra een site. Vijf jaar geleden verkocht 34 procent van de tuincentra producten online via een eigen site of de site van de franchisegever of het hoofdkantoor. Dit aandeel is nu gestegen tot 75 procent.

 

Ook het gemiddeld omzetaandeel van online verkopen toont een sterke stijging. Het omzetaandeel van online verkopen in tuincentra nam toe van 1,4 procent in 2011 tot momenteel 9,5 procent. Zo’n 17 procent van de tuincentra, die online producten verkopen, behaalt meer omzet via online dan via de fysieke winkel. Toch zijn de tuincentra die minder minder dan 5 procent van de omzet online realiseren nog ruim in de meerderheid, met een aandeel van 66 procent.

 

Noord-Holland verkoopt meest

In de provincie Noord-Holland ligt de jaaromzet met circa 200 miljoen euro het hoogst in de tuincentrabranche. De jaaromzet in Drenthe is beperkt; hier gaat het om 23 miljoen euro. De provincies met de meeste tuincentra zijn Gelderland en Zuid-Holland.

 

De provincie Gelderland heeft met 96 tuincentra het grootste aantal economisch actieve vestigingen. Flevoland heeft met 9 tuincentra dan weer het kleinste aantal ondernemingen.

Zie voor meer informatie het Marketingrapport Tuincentra 2016 op de site van Marktdata.
 

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet

    Een jaar na de doorstart met een Nederlandse investeringsgroep is de Oost-Vlaamse bloemenwinkelketen Bloemenhal opnieuw failliet. De curator is op zoek naar een overnemer.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN