RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AliPay maakt Chinezen op gezichtsherkenning mooier

icon
Elektro8 juli, 2019

Omdat selfies nu eenmaal moeten flatteren, voegt Alibaba-dochter Alipay nu ook ‘schoonheidsfilters’ toe aan zijn gezichtsherkenningssoftware. Chinezen klaagden er immers over dat ze er lelijk zouden uitzien op de betaalterminals.

 

Geen selfies zonder filter

Gezichtsherkenning wordt in China al veelvuldig gebruikt, ook bij het betalen in winkels of zelfs om een metrokaartje te kopen. AliPay, de betaalapp van Alibaba, biedt zo ‘Smile to Pay’ aan, een betaalsysteem dat onder meer bij Burger King is getest. Het bedrijf merkte echter dat het betalen met gezichtsherkenning aan terminals veel meer door mannen dan door vrouwen wordt gebruikt. 

 

Uit een online bevraging bleek waarom: meer dan 25.000 Chinezen (60% van de respondenten) reageerden desgevraagd dat ze er op de foto’s bij de betaalterminal slechter uitzien dan in het echt en dat het automatische camerakiekje hen er zelfs lelijk laat uitzien. Slechts 27% van de respondenten was van mening dat het betaalmechanisme belangrijker is dan hoe ze eruitzien op de foto.

 

Knapper op betaalterminals

Alibaba heeft nu gereageerd dat het – al binnen de week – een filter gaat toevoegen aan Smile to Pay, die gebruikers ‘mooier’ maakt. De filter zal automatisch worden toegepast op elke foto en zal bepaalde gelaatstrekken verbeteren of accentueren, vergelijkbaar met sommige Snapchat- of Instagramfilters. In de mobiele app bestond zo’n filter al, dus het gaat enkel over de fysieke terminals in winkels.

 

Achter de schermen slaat AliPay overigens wel de ongefilterde foto op, maar op de displays en terminals krijgen gebruikers alleen de ‘gecorrigeerde’ versie te zien. Nu valt af te wachten of Chinese rivaal WeChat, die een soortgelijk betaalsysteem met gezichtsherkenning heeft, ook met eigen schoonheidsfilters op de proppen komt.

 

Gezichtsherkenning, mobiel betalen, zelf-checkouts, … China is een broeihaard van technologie en innovatie in retail. Daarom organiseert RetailDetail ook regelmatig retailhunts voor bedrijfsleiders naar deze unieke wereldmacht. Klik hier voor meer informatie.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN