RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AliPay maakt Chinezen op gezichtsherkenning mooier

icon
Elektro8 juli, 2019

Omdat selfies nu eenmaal moeten flatteren, voegt Alibaba-dochter Alipay nu ook ‘schoonheidsfilters’ toe aan zijn gezichtsherkenningssoftware. Chinezen klaagden er immers over dat ze er lelijk zouden uitzien op de betaalterminals.

 

Geen selfies zonder filter

Gezichtsherkenning wordt in China al veelvuldig gebruikt, ook bij het betalen in winkels of zelfs om een metrokaartje te kopen. AliPay, de betaalapp van Alibaba, biedt zo ‘Smile to Pay’ aan, een betaalsysteem dat onder meer bij Burger King is getest. Het bedrijf merkte echter dat het betalen met gezichtsherkenning aan terminals veel meer door mannen dan door vrouwen wordt gebruikt. 

 

Uit een online bevraging bleek waarom: meer dan 25.000 Chinezen (60% van de respondenten) reageerden desgevraagd dat ze er op de foto’s bij de betaalterminal slechter uitzien dan in het echt en dat het automatische camerakiekje hen er zelfs lelijk laat uitzien. Slechts 27% van de respondenten was van mening dat het betaalmechanisme belangrijker is dan hoe ze eruitzien op de foto.

 

Knapper op betaalterminals

Alibaba heeft nu gereageerd dat het – al binnen de week – een filter gaat toevoegen aan Smile to Pay, die gebruikers ‘mooier’ maakt. De filter zal automatisch worden toegepast op elke foto en zal bepaalde gelaatstrekken verbeteren of accentueren, vergelijkbaar met sommige Snapchat- of Instagramfilters. In de mobiele app bestond zo’n filter al, dus het gaat enkel over de fysieke terminals in winkels.

 

Achter de schermen slaat AliPay overigens wel de ongefilterde foto op, maar op de displays en terminals krijgen gebruikers alleen de ‘gecorrigeerde’ versie te zien. Nu valt af te wachten of Chinese rivaal WeChat, die een soortgelijk betaalsysteem met gezichtsherkenning heeft, ook met eigen schoonheidsfilters op de proppen komt.

 

Gezichtsherkenning, mobiel betalen, zelf-checkouts, … China is een broeihaard van technologie en innovatie in retail. Daarom organiseert RetailDetail ook regelmatig retailhunts voor bedrijfsleiders naar deze unieke wereldmacht. Klik hier voor meer informatie.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN