RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Liesbeth Mortier
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

icon
Elektro3 mei, 2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

 

Amazon betreedt het strijdtoneel

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart krijgt mogelijk concurrentie van Amazon in zijn poging om het meerderheidsbelang te verwerven in Flipkart, Amazon’s grootste rivaal in India. Amerikaanse nieuwsbronnen meldden woensdag dat de online retailreus een formeel bod zou gedaan hebben op 60% van Flipkart in, het dubbele van wat Walmart hoopte te bemachtigen voor zijn budget van 10 tot 12 miljard dollar (8,4 tot 10 miljard euro).

 

Het is weinig waarschijnlijk dat Flipkart daadwerkelijk zo’n aanzienlijk deel van zijn belangen uit handen zal geven aan eender welke partij: vorige maand nog wees aandeelhouder Softbank het bod van Walmart af voor slechts 30% van de Flipkart-aandelen. Toch maakt de inmenging van Amazon in de Walmart-Flipkart-deal, die volgens insiders zo goed als rond was, duidelijk hoe groot de belangen wel zijn in India, waar binnen een tiental jaren zo’n 200 miljard dollar (170 miljard euro) per jaar te rapen zal zijn op de e-commercemarkt.

 

Achter de schermen

Voor Walmart zou de deal met Flipkart weleens de enige kans zijn om voet aan wal te krijgen in India, terwijl Amazon al miljarden investeerde in zijn marktpositie in het land en begrijpelijkerwijs niet tuk is op bijkomende concurrentie van Walmart in de regio.

 

Twee jaar geleden benaderde Amazon Flipkart al met een bod, dat uiteindelijk te licht bevonden werd, voor 51 à 55% van de aandelen in het bedrijf. Nu twee hevige concurrenten zich in de strijd gooien, “zouden de zaken weleens heel interessant kunnen worden”, zo lieten insiders onlangs weten aan Reuters. De onderhandelingen zijn verre van afgerond en er is ook niet echt een deadline voorzien, aldus de anonieme bronnen, al zou Flipkart toch nog steeds de voorkeur geven aan de deal met Walmart: de Amerikaanse retailer is sterk op het vlak van bakstenen winkels en dat kunnen de Indiërs wel gebruiken als ze werk willen maken van hun plannen voor een nieuwe fysieke winkelketen in India.

 

Veel blijft voorlopig speculatie: Amazon, Walmart en Flipkart weigeren zonder uitzondering commentaar te leveren op wat mogelijk een van de belangrijkste e-commercedeals van het jaar wordt.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN