RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Apple krijgt recordboete van 1,1 miljard in Frankrijk

icon
Elektro17 maart, 2020

Een Franse rechter heeft Apple een recordboete van 1,1 miljard euro opgelegd. De multimediaproducent zou onafhankelijke verdelers hebben benadeeld met prijsafspraken en uitsluiting.

 

Prijsafspraken en bevoordeling

Apple en zijn groothandelaars in Frankrijk hebben illegale afspraken gemaakt, laat de Franse concurrentiewaakhond weten: de iPhoneproducent en zijn groothandelspartners zijn overeengekomen om niet met elkaar te concurreren, en zouden ook hebben tegengehouden dat andere distributeurs met elkaar concurreren.

 

Dat deden ze door prijsafspraken te maken: behalve voor de iPhone, werden voor ongeveer de helft van de Franse retailmarkt vaste prijzen opgelegd voor Apple-producten. Die prijsstrategie bemoeilijkte het voor andere verdelers om met nog lagere prijzen te concurreren.

 

De markt “gesteriliseerd”

Apple zou ook zowel voorraad als klanten zelf aan de twee groothandelspartners hebben toegewezen, zodat onafhankelijke ‘resellers’ geen kans meer maakten. Bij de lancering van nieuwe producten kregen zij bijvoorbeeld meer voorraad, terwijl andere verdelers net met voorraadtekorten kampten.

 

Zo hebben ze de groothandelsmarkt in feite “gesteriliseerd”, zo citeert de Financial Times de concurrentiewaakhond. “De praktijken verzwakten bepaalde bedrijven, en in sommige gevallen, zoals die van eBizcuss, droeg het ertoe bij dat zij de markt verlieten”, aldus de mededingingsautoriteit.

 

Tweede boete in twee maanden

Frankrijk heeft Apple daarom een boete van maar liefst 1,1 miljard euro opgelegd. Het is de hoogste dwangsom die ooit door de Franse concurrentieautoriteit aan één enkel bedrijf is opgelegd en past binnen de toenemende controle van Europa op de Amerikaanse technologiegiganten. Amper twee maanden geleden veroordeelde Frankrijk Apple al eens eerder omdat nieuwe software-updates zorgden voor vertraging bij oudere iPhone-modellen. Het bedrijf uit Cupertino moest daarvoor al 25 miljoen euro betalen.

 

De misbruiken deden zich volgens de Franse toezichthouder voor tussen 2005 en 2017, maar kwamen voor het eerst aan het licht na een klacht in 2012 van de onafhankelijke verdeler eBizcuss. Ook de twee betrokken groothandelaars werden beboet: Tech Data is veroordeeld tot een boete van 76 miljoen euro en Ingram Micro tot een dwangsom van 63 miljoen euro.

 

Apple werkt in Frankrijk, naast de eigen verkoopkanalen, met 2000 onafhankelijke verdelers. Het bedrijf reageerde meteen dat het sterk van mening verschilt met de uitspraak en dat het in beroep gaat. “Het heeft betrekking op praktijken van meer dan een decennium geleden en negeert 30 jaar juridisch precedent waar alle bedrijven in Frankrijk op vertrouwen”, aldus de smartphonemaker, die ook nog toevoegt dat de uitspraak chaos zal veroorzaken voor bedrijven in alle sectoren.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN