RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Greet De Wilde
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Apple verrast met aandelenbonanza

icon
Elektro24 april, 2013

Winst 18% gedaald

Er werd met argusogen naar uitgekeken: de resultaten van Apple over het tweede kwartaal van het boekjaar 2013. CEO Tim Cook kon niet anders dan toegeven dat Apple voor het eerst sinds het derde kwartaal van boekjaar 2003 een winstdaling moest slikken.

 

Toch vielen de resultaten beter mee dan oorspronkelijk werd verwacht: ten opzichte van een jaar eerder daalde de winst met een stevige 18 procent, maar marktanalisten hadden gemiddeld een daling van 18,9 procent verwacht. Al moet daar meteen bij gezegd dat de verwachtingen opvallend pessimistisch waren: veel analisten menen dat de gloriedagen van Apple voorbij zijn.

 

Omzettoename te danken aan groeilanden

Ook de omzetcijfers vielen licht beter uit dan verwacht: de omzet steeg tot 43,6 miljard dollar (33,5 miljard euro), wat 11,2 procent meer is dan in het hetzelfde kwartaal van vorig boekjaar. De analistenverwachting bleef steken op 42,26 miljard dollar (32,5 miljard euro). Reden voor de groei is de stijgende vraag naar iPhones en iPads in vooral de groeilanden.

 

De verkoopcijfers klokten af op 37,4 miljoen iPhones en 19,5 miljoen iPad-tabletcomputers. Zoals te verwachten was, stagneerde de verkoop van Mac-computers met een afzet van bijna 4 miljoen stuks.

 

Inkoopprogramma voor 50 miljard dollar

De verrassing kwam echter vooral van de plannen die Apple heeft om tussen nu en eind 2015 voor een bedrag van vijftig miljard dollar extra eigen aandelen in te kopen. Dit is voornamelijk een tegenreactie op de aanhoudende kritiek die het bedrijf kreeg over de gigantische berg cash waarover het beschikt: die maakt namelijk veertig procent van de beurswaarde uit.

 

Eerder dit jaar nog spande de invloedrijke Amerikaanse hefboomfondsbeheerder David Einhorn een rechtszaak in tegen Apple omdat hij vond dat de technologiereus meer werk moest maken van een hogere aandeelhouderswaarde. Een Apple-aandeel bestond namelijk voor zestig procent uit het meest rendabele elektronicabedrijf ter wereld, maar voor veertig procent uit een spaarboekje dat niets opbracht. Daar blijkt Apple nu iets aan te willen doen: met de aandelenbonanza laat Apple tussen nu en 2015 zomaar even 77 miljard euro naar de aandeelhouders vloeien.

 

Bijzonder aan het hele inkoopprogramma is dat het Apple, dat eind maart nog op een berg van 112 miljard euro cash zat, nu plots met schulden opzadelt. Reden daarvan is dat twee derde van het cash zich in het buitenland bevindt en enkel tegen een zware fiscale kost naar Californië kan overgebracht worden.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN