RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coolblue haalt 2 miljard euro omzet

icon
Elektro10 februari, 2021

Coolblue rondt de kaap van 2 miljard euro omzet: in coronajaar 2020 verkocht de elektronicaretailer liefst 34% meer. De Belgische markt is ondertussen goed voor een kwart van alle omzet.

 

Duitse start succesvol

Niet verwonderlijk was 2020 een goed jaar voor Coolblue: de omnichannelretailer zag de omzet stijgen van 1,5 tot 2 miljard euro, goed voor 34% meer dan een jaar eerder. Ook het bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg fors, van 48 tot 114 miljoen euro. Naast de klassieke elektronicaverkoop zette het bedrijf in op thuiswerkplekken in coronatijden. Zo introduceerde Coolblue Thuiswerkwinkels, een nieuwe dienst voor werkgevers om hun medewerkers van een thuisbureau te voorzien.

De grootste stap was vorig jaar echter zonder twijfel die naar Duitsland: Coolblue is sinds 2020 in het Rijn-Ruhrgebied actief, met een eigen bezorgnetwerk, installatiedienst en fietsnetwerk. De expansie heet een succes te zijn, maar concrete cijfers maakt de retailer niet bekend. Wel laat oprichter Pieter Zwart weten dat binnenkort een eerste fysieke winkel opent in Duitsland.

Ondertussen is België verantwoordelijk voor ruim een kwart van de totale omzet. De verkopen gingen er van 370 miljoen euro naar 550 miljoen euro. Het Nederlandse bedrijf opende dan ook twee nieuwe flagshipstores, in Hasselt en in Brussel, en breidde de eigen bezorg- en installatieservice in witgoed en televisies uit over heel het land. Vandaag zijn er ruim 700 Belgische Coolblue-medewerkers.

 

Winkelopeningen en groene energie

In 2021 plant Coolblue nog nieuwe winkels te openen, waaronder nog meer Thuiswerkwinkels en vestigingen in Duitsland. Bovendien investeert het bedrijf in een nieuw magazijn, net als in het pas opgestarte Coolblue Energie. Dankzij de overname van een Nederlandse energieleverancier wil Zwart nu ook groene stroom gaan leveren aan particulieren – liefst in combinatie met de verkoop van zonnepanelen, laadpalen en andere ‘energie-efficiënte’ producten.

In België openen dit jaar nog minstens twee winkels en breidt de bezorgservice CoolblueFietst verder uit naar meer steden. Zo zouden er dit jaar ruim 150 jobs bijkomen.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro2 juli, 2025
    Krëfel: ook 2025 ziet er niet goed uit

    In 2024 liepen de verliezen bij Krëfel verder op. De keten geeft ook toe pessimistisch te zijn over 2025. Toch is er hoop voor de toekomst, zowel bij de directie als bij de vakbonden, als de elektroretailer de nodige tijd krijgt.

  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN