RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: “Over vijf jaar hebben alle productetiketten bluetooth”

icon
Elektro17 april, 2019

Over een vijftal jaar zijn alle productetiketten en prijstags geconnecteerd met het internet of things, gelooft Gery Pollet van IoT-specialist Sensinxs. Op het RetailDetail Congress op 25 april legt hij uit hoe slimme tags heel snel goedkoper én slimmer worden.

 

80% via bluetooth

Dankzij bluetooth worden slimme tags heel snel slimmer én goedkoper, merkt Gery Pollet van de IoT-startup Sensinxs. Na 25 jaar ervaring in informatica legt Pollet zich de laatste vijf jaar toe op ‘internet of things’, oftewel toestellen en sensoren die verbonden zijn via bluetooth. “Jaarlijks rapporteert Ericsson over de evoluties in de markt van geconnecteerde toestellen. 80% daarvan zal met bluetooth werken, voorspellen ze”, aldus Pollet, die daarom zelfs een groot ziekenhuis in Vlaanderen ten stelligste aanraadde om de wifi-infrastructuur te upgraden met bluetooth. 

 

Het leverde hem een veelzijdig en innovatief project op, waarbij ongeziene nieuwe toepassingen met ‘internet of things’ worden uitgewerkt. Pollet: “Gaandeweg ontdekken we steeds meer ‘use cases’, toepassingen van slimme sensoren waarmee de gezondheidszorg nog op tal van manieren efficiënter kan worden.”

 

Sensoren zonder batterij

Wat voor een ziekenhuis werkt, kan ook voor retail. Om te starten zijn er vier belangrijke zaken die bedrijven volgens de IT-ondernemer best ter harte nemen: “Als je investeert in een professionele wifi-applicatie, voorzie dan ook in bluetooth. Nieuwe bluetooth kan immers heel precies lokaliseren, tot op tien centimeter nauwkeurig. Sensoren worden bovendien steeds goedkoper en bieden meer en meer mogelijkheden, van beweging tot wie hoe lang iets vastneemt.”

 

Belangrijk voor de retail is ook dat dit jaar de eerste tags zonder batterij op de markt komen. Ze halen hun energie uit straling en zullen nog maar zo groot en zo dik als een postzegel zijn. Als ze binnenkort in massaproductie gaan, wordt de prijs bovendien minder dan een dollar. Dat opent ontzettend veel nieuwe perspectieven, meent Pollet.

 

Als retailer kun je bijvoorbeeld elk etiket in modeartikelen van een geconnecteerde tag voorzien, zodat consumenten pakweg in een app een overzicht van alle kleding in hun kast kunnen zien en zo outfitsuggesties kunnen krijgen. Ook de fabrikant of retailer weet dan wat er in de consument zijn kleerkast hangt. “Het zal je niet verwonderen dat Amazon een van de grootste investeerders is in de nieuwe technologie. In combinatie met Alexa bij mensen thuis, krijgen ze eindelijk een ‘end-to-end’ beeld waarbij ze kunnen meten wat klanten gebruiken, hoe, waar, …”

 

De standaard tegen 2030

Ook voor logistieke doeleinden zijn IoT-geconnecteerde tags ‘game changers’. “Je kunt alles meten. Wat zit er in de vrachtwagen? Wat gebeurt ermee bij aankomst? Hoe lang blijft een product ergens staan? Zeker als je dozen hebt waar verschillende producten in zitten, is dit een efficiëntere manier om de logistieke flow te volgen.” Zoals RFID-tags nu al worden gebruikt, worden batterijloze bluetooth-tags volgens Pollet binnen maximaal 5 tot 10 jaar de standaard.

 

Een hele grote retailer die heel veel dure elektronica verkoopt, gebruikt de tags al: “Je weet dan precies waar die producten zich wanneer bevinden. Voor de veiligheid van dure items is dat bijzonder interessant. Door het kostenplaatje van een dollar per tag is de technologie in eerste instantie wellicht eerder weggelegd voor die duurdere items, maar naarmate ze meer worden gebruikt, zal de prijs razendsnel dalen.”

 

10.000 zaken te lokaliseren

Uiteraard zijn dezelfde toepassingen mogelijk op het winkelpunt: “Je kunt live je stock volgen, je kunt dankzij bewegingssensoren te allen tijde meten wie wat vast heeft en ook het volgen van klantenbewegingen wordt een standaardtoepassing. In het gemiddelde hospitaal zijn op elk moment tussen de 5.000 en 10.000 zaken te lokaliseren – van materiaal tot patiënten. Als het daar kan, valt dat bijna één op één door te zetten naar de retailsector.”

 

Op dit moment lopen er bij Sensinxs proefprojecten met verschillende logistieke partijen. Van daaruit is het volgens de start-up een kleine stap naar retail. “Ook in retail zal het waarschijnlijk beginnen met producten voor de logistieke flow. Eenmaal je daarmee begint, zie je dat de gebruikstoepassingen elkaar vanzelf opvolgen.” 

 

 

Meer weten over ‘internet of things’ en andere slimme IT-toepassingen in retail? Volg het voorprogramma ‘Public cloud – a game-changer for retailers?’ op het RetailDetail Congress op 25 april 2019. Deelnemers krijgen ook gratis toegang tot het aansluitende hoofdprogramma met topsprekers Elise Vanaudenhove (CEO Bristol), Christian Van Thillo (CEO De Persgroep) en Peter Hinssen (CEO Nexxworks). 

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN