RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het winkelscherm is het verlengde van de smartphone

icon
Elektro13 december, 2018

De smartphone blijft steeds belangrijker worden bij het shoppen, zien ze bij Samsung: zeker nu die ook de centrale wordt voor de ‘smart home’. In de fysieke winkels vormen beeldschermen dan ook een organisch verlengde.

 

Van smartphone naar smart home

Vandaag staat de consument centraal: hij maakt zijn eigen keuzes en laat zich geen keuzes opdringen door de retailer. De smartphone is daarbij een bijzonder belangrijk toestel: “Heel veel start met die smartphone. Die wordt zelfs alleen maar belangrijker, met trends als gamification die opduiken. Je ziet steeds meer retailers in games opduiken, waarbij je bijvoorbeeld punten in een spel krijgt om naar een filmpje te kijken”, ziet Evert Van Camp van Samsung.

 

Bovendien wordt de smartphone het centrale bestuurssysteem voor het hele huis. “We hebben een smart things-platform waarmee we zorgen dat je met één app niet alleen alle Samsung-devices, zoals de slimme koelkast, kunt beheren, maar ook andere ‘connected home’-toestellen. Zo krijg je echt één app voor al je domotica.”

 

Zeker in het huis van morgen worden thuis al heel veel aankoopbeslissingen gemaakt. “Onze slimme koelkast, die we de ‘family hub’ noemen, is ook geconnecteerd met retailers: in België is dat met Colruyt, in Nederland is dat Albert Heijn. En er bestaan, zoals je bij kenniscentrum retailhub kan zien, ook al geconnecteerde vaatwasmachines en wasmachines, die zelf wasproduct kunnen bijbestellen”, legt Evert Van Camp uit.

 

Beeldschermen zijn fysiek verlengde

Als de shopper dan naar de fysieke winkel komt, waar de uiteindelijke aankoopbeslissing toch nog vaak wordt genomen, zijn beeldschermen een logisch verlengde van de smartphone voor de consument. “Het moet niet vol schermen hangen, het moet gewoon op de juiste manier. Een scherm mag eigenlijk niet in het oog springen als dusdanig, dat is de truc.”

 

Voor elk winkelconcept is er daarom een andere oplossing: “Er worden hele leuke concepten gemaakt, en dat is voor elk type winkel verschillend. In de flagshipstore van Burberry past een heel groot LED-scherm bijvoorbeeld op een erg mooie manier centraal in het oude, historische gebouw. Bij AS Adventure worden dan weer op een zeer creatieve manier videowalls gemaakt, met schermen door elkaar heen. Zelfs in een shop-in-shop kan een scherm bijzonder nuttig zijn: met maar één aanraakscherm kan de hele collectie beschikbaar zijn.”

 

 

In retailhub, het kennis- en belevingscentrum van RetailDetail met 1250 m² vol innovatieve technologie, zijn verschillende display-oplossingen, van stretch-schermen tot hogehelderheidschermen te zien, maar ook de slimme koelkast en de geconnecteerde wasmachine. Volg in december de inspiratietour in retailhub en betaal slechts 750 euro voor een groep tot 15 personen. Of combineer met een verrassende retailhunt door Antwerpen, nu tegen 20% korting voor een tour tot 20 personen. Opgelet: enkel geldig bij vermelding van de code WINTERINSPIRATION18.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN