RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Apple ontwikkelt abonnement op iPhones

icon
Elektro25 maart, 2022

Apple werkt aan een abonnementsformule voor zijn iPhones: straks krijgen klanten voor een maandelijkse som niet alleen toegang tot Apple-diensten, maar betalen ze ook maandelijks voor hun iPhone.

 

Weer een soort ‘rundle’

Een abonnement op een iPhone: dat is de laatste nieuwigheid waar Apple aan werkt en waar Bloomberg over bericht. Het succes van streamingdiensten en andere abonnementsformules, waarbij consumenten niet eenmalig iets kopen maar maandelijks betalen voor een dienst, laat ook de techreus uit Californië niet onberoerd. Eerder lanceerde het bedrijf al Apple One als ‘rundle’ (‘recurring revenue bundle’): een abonnement op alle digitale diensten, van iCloud tot TV+, voor een voordelige, maandelijkse prijs. 

 

Tegen eind dit jaar zou zo’n abonnement er mogelijk ook voor hardware komen, met name voor de iPhone. Want hoe kan Apple de omzet nog verhogen van het sterproduct dat nu al goed is voor meer dan de helft van alle omzet? Door de prijzige apparaten voor meer mensen toegankelijk te maken en door te garanderen dat klanten hun oude toestel steeds vervangen door het nieuwste model.

 

De ‘rundle’ die Apple momenteel ontwikkelt, vangt beide vliegen in één klap. Het abonnement verschilt van een afbetalingsprogramma, omdat de maandelijkse kost niet zou neerkomen op de aankoopprijs gedeeld door 12 of 24 maanden. Integendeel: het programma kan onbeperkt doorlopen, want zodra een nieuwe versie uitkomt zullen gebruikers hun apparaat ook kunnen inruilen. Apple brengt traditioneel één keer per jaar een nieuwe iPhone uit.

 

Goedkoper dan de krant

Het bedrijf wil het nieuws niet bevestigen en het is nog niet 100% zeker dat de dienst er komt, maar investeerders en beleggers reageren al bijzonder enthousiast op het gerucht. De ‘rundle’ is ‘hot’ in de wereld van consumentengoederen, omdat bedrijven zo gegarandeerde maandelijkse inkomsten binnenkrijgen en klanten erg trouw aan zich binden. Net zoals bij het leasen van auto’s, betekent het abonnement opzeggen dat je je apparaat kwijtspeelt.

 

“Vergeleken met Starbucks-koffie of een abonnement op de New York Times is de iPhone een koopje”, stuurde analist Toni Sacconaghi al in 2016 aan op een abonnementsformule. “De prijs van de iPhone is een relatief koopje vergeleken met andere diensten waarvoor consumenten bereid zijn te betalen.” Bedrijven met een ‘rundle’ hebben doorgaans ook een hogere beurswaardering dan bedrijven zonder, analyseerde NYU-professor Scott Galloway.

 

Meer weten over de ‘rundle’ en waarom steeds meer merken en retailers zich aan abonnementen wagen? Je leest er binnenkort alles over in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-Made Re-tail van Pauline Neerman en Jorg Snoeck, dat eind april 2022 verschijnt.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN