RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

MediaMarkt: "Consumentengedrag sterk gewijzigd"

icon
Elektro5 mei, 2020

In tegenstelling tot in België bleven veel winkels tijdens de Nederlandse lockdown-light gewoon open. Toch is ook daar het consumentengedrag de voorbije weken grondig gewijzigd, zoals blijkt uit de ervaringen van MediaMarkt.

 

Doelgericht shoppen

De elektrogigant stelt in de eerste plaats vast dat er minder mensen naar de fysieke winkels komen. Daar staat tegenover dat de klanten met een duidelijk doel komen en vaker overgaan tot een aankoop. Het lijkt er dus op dat funshopping op dit moment uit den boze is. De richtlijn van de overheid om alleen te gaan winkelen, werkt dit uiteraard in de hand. Ook komen klanten meer verspreid over de dag winkelen, waarbij de piek van het aantal bezoekers in de middag ligt. Op basis van die bevinding heeft de winkelketen de openingsuren van de winkels aangepast.

 

Ook online zijn er duidelijke verschuivingen: de webwinkel trekt duidelijk meer bezoekers en ook meer klanten die daadwerkelijk iets bestellen. Het drukste moment op de website ligt pal op de middag, tussen 12 en 13u. Vóór de crisis lag die piek meer verspreid over de middag.

 

Stijgers en dalers

Uiteraard hebben de overheidsmaatregelen ook een directe invloed op wát mensen kopen. Zo is de verkoop van onder andere koortsthermometers, diepvriezers en tondeuses sterk toegenomen. Vlak na de uitbraak van de coronapandemie verkocht MediaMarkt tot 3,5 keer zo veel klinische thermometers als normaal. Het hamstergedrag in die eerste weken veroorzaakte ook een stijging van de verkoop van koelkasten en diepvriezers. Door de focus op thuiswerk steeg bovendien de verkoop van allerlei computermateriaal zoals webcams, monitoren en headsets. De sluiting van de scholen betekende dan weer een boost voor de voor de verkoop van gameconsoles.

 

Op 24 maart moesten alle kappers de deuren sluiten: die maatregel zorgde er voor dat MediaMarkt plots beduidend meer trimmers en tondeuses verkocht. Krul- en stijltangen daarentegen doen het veel minder goed, wellicht omdat zowat alle evenementen en feestelijkheden momenteel niet kunnen doorgaan. Andere producten waarvan de verkoop stevig daalde, zijn onder andere camera’s en gps-systemen. Het zijn dan ook artikelen die normaal veel gebruikt worden als mensen op vakantie gaan.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN