RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Debbie Lhomme
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mediamarkt werkt aan klantvriendelijkheid

icon
Elektro12 november, 2018

Mediamarkt staat al jaren bekend als prijsgoeroe en overtuigt de klant met rode stickers en promoties, maar het elektronicabedrijf scoort slechter als het gaat om service en klantentevredenheid. Daar wil CEO Arnold Sporrel iets aan doen. 

 

Vernieuwde visie

Sporrel begon twintig jaar geleden als werkstudent bij Mediamarkt, maar ondertussen heeft hij de ladder beklommen en sinds vorig jaar staat hij bovenaan als bedrijfsleider. Hij zag Mediamarkt de markt veroveren dankzij lage prijzen, maar vindt nu dat een cultuurverandering op zijn plaats is.

 

Tegenwoordig is er meer dan vroeger nood was aan opbouwende klantenrelaties, en moeten bedrijven flexibel zijn en zich aanpassen aan de noden van de huidige maatschappij. Ondanks de jaarlijkse omzetgroei van Mediamarkt Nederland, is het dus belangrijk om mee te gaan met de concurrentie. Op Trustpilot, een beoordelingswebsite, krijgen bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com goede reviews, terwijl Mediamarkt het label “zeer slecht” toegewezen krijgt. Aan de basis hiervan liggen gebrekkig advies en slechte retourervaringen.

 

Concrete acties

Voor de grootse visieverandering heeft Mediamarkt heel wat in petto: in een nieuw trainingscentrum leren servicemonteurs meer over klantenservice. Wanneer ze beleefdheid voor de dag kunnen leggen en een flatscreen monteren aan zes verschillende soorten muren (bv. beton en gips), krijgen ze een certificaat mee naar huis. In de winkels zelf worden nieuwe rollen toebedeeld: de ‘chief customer officers’, ‘customer experience managers’ en ‘customer solutions managers’ moeten bijdragen aan de vernieuwde cultuur.

 

Vervolgens lanceert de keten deze week een reclamecampagne met de kersverse slogan: “Altijd op zoek naar de WOW voor jou”. Ondanks alle veranderingen meent Mediamarkt geen extra personeel nodig te hebben bovenop de huidige 4200 medewerkers. Volgens Sporrel zullen marketing, inkoop en beprijzing worden gecentraliseerd vanuit het hoofdkantoor, waardoor medewerkers zich kunnen focussen op service. Intern zal het elektronicabedrijf bekijken of de huidige kortingsacties nog bij de nieuwe visie passen.  

 

Ook voor de klant zelf zal er heel wat veranderen: in elke winkel komt er een SmartBar voor reparaties, installaties, data-transfers en een snelle afhaling van producten. Mediamarkt zal ook elke dag gratis workshops aanbieden. Zo leren klanten snel en makkelijk omgaan met hun nieuwe elektronica.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN