Drie maanden na zijn aantreden als CEO van MediaMarkt Benelux zet Olivier Van den Bossche de lijnen uit voor de grootste elektronicaketen van de regio. De RetailDetail Night is zijn eerste publieke optreden in zijn nieuwe functie.
Belang van klantbeleving
De voormalige topman van Galeria en Rituals wil vooral de klantervaring verfijnen en de omnichannelwerking verder aanscherpen. “Je kijkt soms met andere ogen als je niet binnen het bedrijf bent doorgegroeid. Mijn ervaringen bij Rituals en in de warenhuizen van Galeria en Inno hebben me bijvoorbeeld geleerd hoe belangrijk service en klantbeleving zijn.”
Maar bovenal gelooft Van den Bossche in de kracht van teams en cultuur. “Er is intern heel veel expertise en knowhow. Die uitwisseling tussen België en Nederland wil ik dan ook nog verder aansterken.”
Gefaseerde expansie
MediaMarkt investeerde de voorbije jaren nog stevig in winkels en renovaties. Volgens Van den Bossche blijft er ruimte voor expansie, al kijkt hij selectief. “We hebben nog altijd witte vlekken. Denk aan de regio’s Aalst, Sint-Niklaas en Namen. Op 26 november opent alvast de nieuwe winkel in Genk. In Nederland is de dekking goed, op een paar uitzonderingen na, vooral richting het oosten.”
Ook het prestigieuze winkelconcept Lighthouse, dat de keten internationaal inzet in absolute topsteden, staat in België op de radar. Al tempert de CEO meteen de verwachtingen. “Concreet is dat niet. Alle parameters moeten kloppen: stad, locatie, oppervlakte, visibiliteit. Het zijn zware investeringen, dus dat gebeurt niet morgen. De juiste locaties en parameters identificeren, is bovendien ook een belangrijke oefening voor bestaande vestigingen. Zitten we overal nog in de juiste panden en op de beste plekken?”
Services als nieuwe groeipool
Net als andere elektronicaketens ziet MediaMarkt het aandeel diensten in zijn omzet toenemen. “We gaan zeker nog meer groeien in services”, zegt Van den Bossche. “MediaMarkt heeft het voordeel zowel sterk op prijs – zonder een uitgesproken discounter te zijn – als op klantbeleving en -service in te kunnen zetten. Er is voor elk wat wils, afhankelijk van wat je wanneer nodig hebt.”
Het service-aanbod varieert van installaties (van grote huishoudtoestellen tot pc’s) tot retailmedia. Ook de Smartbar, waar klanten terechtkunnen voor herstellingen en technische ondersteuning, wordt een strategisch speerpunt. Daarnaast test MediaMarkt in Duitsland gepersonaliseerd advies: gespecialiseerde medewerkers begeleiden klanten bij complexe aankopen, zoals high-end tv’s of laptops. “Die evolutie komt ook naar de Benelux.”
Een van de grootste operationele projecten is nu de uitrol van refurbished producten, een categorie die bij veel elektronicaretailers snel groeit. Vanaf 19 november in Vlaanderen en 21 november in Wallonië introduceren geselecteerde winkels het aanbod van opgeknapte smartphones, laptops, tablets, smartwatches en PlayStations, zoals eerder al gebeurde in Nederland. Bovendien komt het eigen telecomabonnement Let’s Go Mobile naar België, na de uitrol in Nederland die in april dit jaar startte.
Goeie aanloop naar feestdagen
Wordt het een magere of een vette kerst? “Het wordt een ‘merry Christmas’,” glimlacht Van den Bossche. De cruciale eindejaarsperiode barst los met de Black Friday Weeks, de weken rond Black Friday, maar ook in de aanloop komen de eerste tendensen al naar de oppervlakte. En die zien er positief uit, zegt de CEO bemoedigend.
De eerste weken van november stemmen immers hoopvol. “De cijfers zitten goed in België, Nederland en Luxemburg. Maar we moeten scherp blijven richting Black Friday.” MediaMarkt opent daarom alle winkels op vrijdag 28 november tot 20 uur, en uitzonderlijk ook op zondag 30 november.
Op de RetailDetail Night, op 20 november in Antwerpen, gaat Olivier van den Bossche openhartig het gesprek aan met Geoffroy Gersdorff (Carrefour), Anaïs Claes (JBC) en Wouter Kolk (ex-Ahold Delhaize). Via de knop hieronder kan je het programma raadplegen en tickets bestellen voor hét eindejaarsevent voor de retailsector in de Benelux.

