RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging

icon
Elektro26 januari, 2016

Philips heeft het voorbije kwartaal een nettoverlies geboekt van 39 miljoen als gevolg van eenmalige kosten. De omzet ging er wel met bijna 9% op vooruit. Vooral de verkoop van medische apparatuur zit in de lift.

7,1 miljard euro omzet

Philips zag zijn omzet in het vierde kwartaal afklokken op 7,1 miljard euro. Die groei met bijna 9% is wel grotendeels toe te schrijven aan gunstige wisselkoerseffecten, want op vergelijkbare basis is er sprake van een groei met 4%.

 

Sterkste groeier is het segment van de medische apparatuur: de omzet steeg er een kleine 15% tot 3,3 miljard euro. Ook de consumentendivisie deed het goed met een groei van 8,8% tot 1,7 miljard euro. De verlichtingstak ‑ die Philips de komende maanden wil verzelfstandigen ‑ zag de omzet met 2,6% aandikken tot ruim 2 miljard euro.

 

Onder de streep boekt het Nederlandse technologieconcern een nettoverlies van 39 miljoen euro (een jaar eerder was er nog een winst van 134 miljoen euro). Al is dat vooral het resultaat van eenmalige kosten als gevolg van het afkopen van pensioenrisico’s en van hogere belastingen. De operationele winst steeg met 13% tot 842 miljoen euro.

 

Daarmee sluit Philips 2015 af met een jaaromzet van 21,4 miljard euro (+13%) en een nettowinst van 659 miljoen euro (ruim 60 % meer dan in 2014).

 

“Geen haast” met verkoop Lumileds

In een toelichting bij de resultaten ging topman Frans Van Houten (foto) even in op de plannen om nog in de eerste helft van dit jaar de verlichtingsdivisie af te splitsen ‑ waarschijnlijk via een beursgang ‑ en op het afketsen van de verkoop van Lumileds aan de Chinese investeerder Go Scale Capital (na de ‘no go!’ van de Amerikaanse autoriteiten).

 

De topman gaf toe dat de zoektocht naar een nieuwe koper niet makkelijk zal zijn, tijd zal vergen ‑ “wellicht niet voor de zomer verkocht” ‑ en dat de prijs lager kan uitvallen dan wat de Chinezen bereid waren op tafel te leggen. “Maar wij hebben geen haast om een veel lagere, minder aantrekkelijke deal te sluiten”, klonk het nog in Eindhoven.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro12 augustus, 2025
    Marktplaats is groeimotor voor MediaMarkt-eigenaar Ceconomy

    Belangrijke strategische groeipijlers als diensten, retailmedia en de marktplaats helpen Ceconomy aan sterke cijfers in de aanloop naar de overname door het Chinese e-commercebedrijf JD.com.

  • icon
    Elektro7 augustus, 2025
    Coolblue versnelt Duitse expansie na eerdere vertraging

    Coolblue houdt de voet op het gaspedaal in Duitsland: binnen vier jaar wil de Nederlandse elektroretailer het hele land kunnen bedienen. De regio’s Stuttgart, Berlijn en München zijn de volgende doelwitten. Dit najaar openen nog twee winkels.

  • icon
    Elektro5 augustus, 2025
    Electro Depot wil winkels in België verdubbelen tegen 2030

    De Franse elektronicaketen Electro Depot zet in op een ambitieuze uitbreiding in België. Tegen 2030 wil het bedrijf minstens 25 winkels in het land, dubbel zoveel als vandaag. Vooral Vlaanderen staat centraal, al loopt de groei daar voorlopig moeizamer dan in Wallonië.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN