RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Philips ziet tweederde van winst verdampen

icon
Elektro27 januari, 2015

Tweederde minder winst in vierde kwartaal

Het Nederlandse elektroconcern Philips zag zijn omzet, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten, het voorbije kwartaal met 2% afnemen tot 6,54 miljard euro. Het bedrijf kampte met tegenvallende verkopen, vooral bij zijn medische apparatuur en in de opkomende markten China en Rusland. De omzet bij de divisies gezondheid en licht daalde telkens met 3%, alleen de consumentenproducten zagen hun omzet met 6% toenemen.

 

De nettowinst kreeg een ferme tik en zakte van 412 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2013 tot 134 miljoen euro, een daling met ruim tweederde. Philips waarschuwde eerder deze maand dat de al lang aanslepende problemen in de fabriek in Cleveland de resultaten zwaar zouden beïnvloeden: die maakt dure scanapparaten, maar de kwaliteitscontrole bleek jarenlang te falen. De fabriek is weer in gebruik genomen, maar de problemen zullen zich ook dit jaar nog laten voelen.

 

“Hervorming is marathon, geen sprint”

Met dit teleurstellende vierde kwartaal is 2014 voor Philips een jaar om snel te vergeten. Bleef de omzetdaling over het hele jaar nog enigszins binnen de perken (-1% tot 21,4 miljard euro), dan kreeg de nettowinst een ferme oplawaai: -66% tot 411 miljoen euro.

 

Over 2015 is bestuursvoorzitter Frans van Houten voorzichtig: hij voorziet hogere verkopen en betere winstmarges, maar blijft voorzichtig over het herstel van de economie. Hoe dan ook lijkt de eerder geraamde omzetgroei van 4 à 6 procent voor 2016 niet meer haalbaar, liet hij weten tijdens een conference call. Al staat zijn positie naar eigen zeggen niet ter discussie: “Ik blijf. Ik heb altijd gezegd dat de hervorming van ons bedrijf een marathon is en geen sprint. We zijn nog niet klaar.”

 

Philips werkt naarstig voort aan de verzelfstandiging van zijn lichtdivisie. De verkoop van de lichtonderdelen Lumileds en Automotive wordt naar verwachting in de eerste helft van dit jaar afgerond.

 

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro2 juli, 2025
    Krëfel: ook 2025 ziet er niet goed uit

    In 2024 liepen de verliezen bij Krëfel verder op. De keten geeft ook toe pessimistisch te zijn over 2025. Toch is er hoop voor de toekomst, zowel bij de directie als bij de vakbonden, als de elektroretailer de nodige tijd krijgt.

  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN