RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Recordomzet voor Coolblue: teleurstellend in België, ambitieus in Duitsland

icon
Elektro17 februari, 2022

Vorig jaar bereikte de omzet van Coolblue een record van 2,3 miljard euro. De stijging met 18% komt er dankzij zes nieuwe winkels, waarvan de eerste in Duitsland. Ook voor 2022 voorziet stichter Pieter Zwart veel investeringen – en veel groei – in drie landen. 

 

Twee dalende indicatoren

Voor het eerst werd de mijlpaal van twee miljard bereikt, en zo sneuvelden er nog wel een aantal mijlpalen: twintig winkels, meer dan 2,5 miljoen keer aangebeld bij klanten, meer dan een miljoen fietsbezorgingen… Andere belangrijke indicatoren bleven echter achter: de winst (aebitda) zette een stapje terug van 114 naar 91,5 miljoen euro en hét handelsmerk van Coolblue – de hoge Net Promotor Score – ging van 68 naar 67. Die lagere winst kwam er door heel wat grote investeringen in winkels én magazijnen, maar ook door een personeelstekort in de hub in Tilburg.

 

Ook opvallend was bovendien dat ondanks de opening van een nieuwe vestiging in Kuurne en de verhuizing naar een veel grotere winkel in Antwerpen, de groei in België minimaal was – van 571 naar 580 miljoen euro omzet. Niet dat dat Zwart tegenhoudt: ook in 2022 moet er “minstens één” nieuwe Belgische winkel openen en volgt in Nijvel een derde depot voor televisies en witgoed (na Antwerpen en Gent).  Zo wil Coolblue ook zijn groei op de Waalse markt bestendigen. Samen zijn de zevende Belgische winkel en het derde depot goed voor minstens honderd nieuwe Belgische jobs, belooft de ‘Beginbaas’.

 

Miljard euro Duitse omzet

Precieze cijfers voor Duitsland, waar de activiteiten van de Rotterdammers nog in de kinderschoenen staan, geeft Coolblue niet. Ambities zijn er echter wel: ook daar volgt dit jaar minstens één nieuwe winkel (na Düsseldorf nu ook in Essen). Dat alles moet ervoor zorgen dat in 2025 de omzet in Duitsland het miljard euro overschrijdt. 

 

In Nederland kende Coolblue drie winkelopeningen (Almere, Nijmegen en Rotterdam) en investeerde de keten ook in de automatisering en verduurzaming van zijn magazijn in Tilburg. Investeringen voor dit jaar omvatten winkelopeningen in Den Bosch en Groningen, een uitbreiding van het fietsbezorgnetwerk en besparingen in de koolstofuitstoot dankzij een nieuwe verpakkingsinstallatie. 

 

Coolblue zet ook verdere stappen op de Nederlandse energiemarkt: eind 2021 had Coolblue Energie al meer dan 64.000 klanten, dat moeten er voor Nieuwjaar 100.000 worden. Als energieleverancier biedt Coolblue zijn klanten stroom aan uit zijn inmiddels meer dan 32.000 zonnepanelen, uit windenergie en uit “CO2-gecompenseerd” gas. 
 

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN