RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Recordverlies noopt Philips tot besparingen

icon
Elektro18 juli, 2011

Philips zit in nauwe schoentjes. Teruglopende vraag en drastische bijzondere waardeverminderingen zorgden voor een nettoverlies van €1,34 miljard in het tweede kwartaal, bijna het diepste dal in het voorbije decennium. Die slechte resultaten dwingen het elektrobedrijf tegen 2015 €500 miljoen kosten te besparen.

Drastische besparingen

Het ziet er bovendien niet naar uit dat de prestaties op korte termijn zullen verbeteren, geeft CEO Frans van Houten grif toe. Philips haalde in het kwartaal tot juni een EBITA van €370 miljoen, ten aanzien van €506 miljoen vorig jaar. De nettowinst zakte echter nog veel dramatischer. Waar Philips in Q2 van 2010 nog een bescheiden nettowinst van €259 miljoen presteerde, kelderde dit anno 2011 naar een verlies van €1,34 miljard.

 

Oorzaak zijn bijzondere waardeverminderingen ter waarde van €1,35 miljard op de goodwill in de divisies ‘health-care’, wegens zwakke prestaties in de VS, en verlichting, te wijten aan een vertraagde groei.

 

Wat de aangekondigde kostenbesparingen precies zullen inhouden is nog niet duidelijk. Er is enkel geweten dat Philips zijn verlieslatende televisieproductie voor 70% uit handen geeft aan het Hong Kong-gevestigde bedrijf TPV Technology. Bedoeling is alvast dat 200 van de bespaarde 500 miljoen wordt geherinvesteerd in R&D en verkoop, en dat tegen 2013 de omzet zodoende 4 à 6% stijgt.

Aandelen terugkopen

Analisten wisten al dat er slecht nieuws zou komen toen de in april aangestelde CEO liet weten zelf uitleg te zullen geven bij de kwartaalcijfers. Sinds zijn aanstelling zakt de aandeelwaarde van het bedrijf zienderogen. De bekendgemaakte cijfers sturen de aandelenkoers uiteraard verder de dieperik in.

 

Om desalniettemin wat vertrouwen in te boezemen en het roer weer een beetje in eigen handen te krijgen, maakte Philips tegelijkertijd bekend voor €2 miljard aandelen terug te gaan kopen.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN