RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voor het eerst minder smartphones verkocht

icon
Elektro22 februari, 2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

 

407,8 miljoen exemplaren in Q4

Volgens marktonderzoeksbureau Gartner gingen er in het vierde kwartaal van vorig jaar 408 miljoen smartphones over de toonbank: een meer dan respectabel aantal, maar wel 5,6% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens Gartner gaat het meteen om de allereerste jaar-op-jaardaling sinds de metingen van start gingen, en dat was in 2004.

 

Opmerkelijk: de daling treft vooral de twee marktleiders, Samsung en Apple. De Zuid-Koreanen verkochten ruim 74 miljoen smartphones (-3,59%), terwijl de Amerikanen afklokten op 73,2 miljoen stuks (zelfs -5,02%). Zag Samsung zijn marktaandeel nog wat stijgen (van 20,5 naar 20,9%), dan moest Apple terrein prijsgeven (van 14,4 naar 14%). De Chinese uitdagers Huawei en Xiaomi verging het een pak beter: zij verkochten respectievelijk 43,9 en 28,2 miljoen smartphones. Huawei rondt daarmee voor het eerst de kaap van 10% marktaandeel (10,8% om precies te zijn), terwijl Xiaomi zijn marktaandeel bijna wist te verdubbelen (van 3,6 naar 6,9%).

 

Bijna 1,5 miljard smartphones in 2017

Gartner ziet meerdere verklaringen voor de “afkoelende” smartphonemarkt. Mensen die alle toeters en bellen van een smartphone niet nodig hebben, kopen liever een goede ouderwetse gsm (een zogeheten ‘feature phone’) dan een ‘lowcost smartphone’ die kwalitatief vaak te wensen overlaat. Consumenten die aan een nieuwe smartphone toe zijn, opteren almaar vaker voor ‘premium smartphones’ die ze ‑ ook al gezien het prijskaartje ‑langer gebruiken en dus minder snel vervangen. Bovendien is de technische vooruitgang die de producenten boeken niet langer van dien aard dat mensen hun smartphone vroegtijdig afschrijven om toch maar als een van de eersten het nieuwste modelletje te kopen.

 

Afkoeling of niet, over heel 2017 werd toch nog altijd een recordaantal smartphones verkocht: 1.495.959.000. Net geen anderhalf miljard dus, goed voor een stijging met 2,7% tegenover 2016. Android is nog altijd veruit het meest gebruikte besturingssysteem (86%), terwijl iOS het moet stellen met een marktaandeel van 14%.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro2 juli, 2025
    Krëfel: ook 2025 ziet er niet goed uit

    In 2024 liepen de verliezen bij Krëfel verder op. De keten geeft ook toe pessimistisch te zijn over 2025. Toch is er hoop voor de toekomst, zowel bij de directie als bij de vakbonden, als de elektroretailer de nodige tijd krijgt.

  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN