RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Virtuele en toegevoegde realiteit werken echt: klanten kopen meer

icon
Elektro12 april, 2019

Virtuele en toegevoegde realiteit zorgen ervoor dat shoppers meer geneigd zijn om iets te kopen, blijkt uit een nieuw doctoraatsonderzoek aan de VUB. “VR en AR vullen hiaten van de traditionele marketing op”, klinkt het.

 

Echter en beter dan foto of video

Virtuele realiteit (VR) en toegevoegde realiteit (augmented reality of AR) bieden “ontzettend veel potentieel voor zowel klassieke retail als e-commerce”, besluit Helena Van Kerrebroeck uit haar doctoraatsonderzoek aan de VUB. Producten die via VR of AR worden getoond, voelen dichterbij en ‘echter’ aan voor consumenten, en dat verhoogt de klantbeleving. 

 

Van Kerrebroeck testte hoe mensen reageren op merken en producten als ze met behulp van VR of AR worden getoond. In het geval van VR bleken ze beduidend positiever tegenover het merk of product te staan dan proefpersonen die ‘gewone’ tweedimensionale video’s en foto’s te zien kregen. Bovendien waren deze klanten ook meer geneigd om het product effectief aan te kopen.

 

“Het grote voordeel dat VR heeft op 2D of 3D-materiaal, is dat het een ervaring biedt en iets als het ware tot leven wekt. Een sterk voorbeeld is het promoten van een reisbestemming: tijdens een van onze experimenten lieten we proefpersonen kennis maken met een exotische bestemming via VR, een 360°-video en foto’s. Opnieuw bleek de VR-groep het meest positief en geneigd om de vakantie te boeken”, legt de onderzoekster uit.

 

Met AR lijken producten al van jou

Toegevoegde realiteit werkt in een online omgeving eveneens goed om producten virtueel te testen, aldus nog het onderzoek. Wie online shopt met AR beschouwt een product sneller als zijn bezit en zegt ook een positievere shopervaring te beleven. Dat bleek uit een test waarbij proefpersonen konden winkelen via een pc, via een smartphone met touchscreen (zodat er al een aanraking is) en via een tablet met een AR-toepassing om producten virtueel in hun eigen omgeving te plaatsen. 

 

“Ook dit is een interessante vaststelling, zeker voor e-commerce. Een van de drempels die mensen tegenhoudt bij onlineshoppen is dat ze moeilijk kunnen inschatten hoe dat product er in hun eigen omgeving zal gaan uitziet. Denk maar wanneer je een kledingstuk vindt of een meubel. Via AR kan je dat passen of in je interieur zetten, zonder het echt aan te raken of echt te zien”, zegt VUB-professor Kim Willems, die het onderzoek mee begeleidde.

 

Marketing gaat radicaal veranderen

Een experiment in een druk winkelcentrum, waarbij een reeks shoppers een VR-bril opzetten, toonde nog aan dat consumenten dankzij virtuele realiteit minder drukte ervaren en in het algemeen meer tevreden zijn over het winkelcentrum. Ze zeiden bovendien meer geneigd te zijn om terug te komen. VR kan dus ook de winkelomgeving verbeteren, aldus het onderzoek.

 

“VR en AR zullen de manier waarop bedrijven producten aan de man brengen en ook het consumentengedrag de komende jaren radicaal veranderen”, besluit Willems.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN