RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Coolblue
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Coolblue “een Duits bedrijf” wil worden

icon
Elektro11 oktober, 2024

Coolblue heeft ambitieuze plannen in Duitsland: over vijf jaar moet de elektronicaretailer “een Duits bedrijf” worden. De webshop gaat ook steeds verder in zijn aanbod, al weigert CEO Pieter Zwart de nieuwe Amazon te worden.

Vijf keer zo groot

In 2029 moet het grootste deel van de omzet bij Coolblue uit de Duitse markt moet komen. Zo wil de Nederlandse elektronicawebshop binnen vijf jaar een Duits bedrijf worden, kondigde CEO en medeoprichter Pieter Zwart aan tijdens het evenement Shopping Today in Utrecht. Hoe hij dat wil bereiken? Dat deelt hij op de RetailDetail Night in Antwerpen.

Voor Coolblue is Duitsland een enorme groeimarkt, mede omdat de Duitse elektronicamarkt vijf keer zo groot is als de Nederlandse. Het bedrijf investeert er alvast 150 miljoen euro, met plannen om liefst 36 winkels en negen bezorgdepots te openen. Om de groei te ondersteunen, verkocht Pieter Zwart eind deze zomer al 7,5% van zijn aandelen aan investeerder HAL, waardoor HAL nu een meerderheidsbelang van 56,5% heeft.

Van webshop tot afvalverwerker

Behalve geografisch blijft Coolblue ook zijn aanbod uitbreiden. Inmiddels is de retailer een aanzienlijke speler in de witgoedsector, met 19% van de totale verkopen die uit deze categorie komen. Het betekent echter ook dat de klantreis nog verder geoptimaliseerd moest worden, van levering en installatie tot terugname achteraf. “Je wordt steeds meer een afvalverwerker”, aldus Zwart: 55% van al het witgoed dat in Nederland wordt opgehaald, haalt Coolblue naar eigen zeggen op.

De CEO benadrukt niettemin het belang van begrenzen: Coolblue wordt geen “everything store”, de droom die Jeff Bezos voor Amazon koesterde. Aangezien NPS (net promoter score, een parameter voor klanttevredenheid) centraal staat in het bedrijf, moet elke stap van de klantreis immers goed doordacht en gecontroleerd zijn.

Pieter Zwart sluit op 21 november de RetailDetail Night op het hoofdpodium af, samen met voormalig Walmart-directeur Dirk Van den Berghe. Tijdens de voorprogramma’s tonen ook Gamechangers zoals De Kringwinkel en AI-toppers zoals Carrefour de toekomst van retail.

Klik hier om je plaats of eigen tafel aan ‘early bird’-tarief te reserveren.
Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN