RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

icon
Elektro24 mei, 2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Internet der dingen

De verlichtingsmarkt is grotendeels een vervangingsmarkt. Geen kleine markt, want een gemiddelde woning heeft toch wel zo’n 40 lichtpunten. Maar lampen gaan steeds langer mee: een gloeilamp hield het gemiddeld één jaar uit, een ledlamp gaat makkelijk twintig jaar mee. Het volume krimpt dus in de verlichtingscategorie. Bovendien speelt een zekere promotiedruk in de supermarkt en de doe-het-zelfzaak.
 

“Zonder innovatie daalt de categorie in waarde, maar door de introductie van slimme technologie kunnen we de markt weer laten groeien. Dat is onze verantwoordelijkheid als A-merk”, vertelt Dennis van Ravenstijn, Shopper Marketing & Category Management Lead bij Philips Lighting Benelux. Dat bedrijf geeft de verlichtingsmarkt nu nieuwe impulsen met de Philips Hue: draadloze, geconnecteerde lampen die je met een app of zelfs met je stem kan bedienen en kunt aansluiten op je entertainmentsystemen voor een unieke sfeer in huis. Het is een mooie toepassing van ‘het internet der dingen’. Het potentieel is groot, maar de customer journey verschilt sterk van de klantreis voor ‘gewone’ lampen. Dat vergt een bijzondere aanpak in de samenwerking met de retailpartners. Dennis vertelt er meer over op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co.

 

Categorievisie

“Momenteel verkopen we Hue vooral online, in doe-het-zelfzaken en bij de elektrohandel. De slimme lampen liggen nog niet in de supermarkt omdat de penetratie voorlopig laag is en de prijs vrij hoog in vergelijking met ‘gewone’ lampen. Maar op termijn, mocht deze markt stilaan een vervangingsmarkt worden, dan sluit ik dat niet uit. De uitdaging is nu vooral om consumenten ermee bekend te maken en ze in het systeem te laten stappen.”
 

En dat is de taak van de afdeling trade marketing, die bij Philips Lighting onderdeel is van de marketingdivisie, net als het productmanagement. “We vormen voor elke productcategorie een duo met een productmanager en een channelmanager. De channelmanagers gaan met de keyaccountmanagers op pad naar retailklanten om onze categorievisie te delen en presentatievoorstellen te bespreken. Onze kernboodschap aan de retailers is steevast dat we samen met hen de taart groter willen maken. Het verhaal gaat dan ook over de verlichtingscategorie, en over de relevantie van Philips en van innovatie binnen die categorie, met de juiste mix tussen ons merk en het huismerk, en een correcte schapindeling.”

 

Schapcommunicatie

Maar om deze nieuwe categorie van slimme verlichting goed in de markt te zetten, dien je op de winkelvloer een sterk emotioneel merkverhaal te vertellen, en een ‘experience’ te bieden die de consument weet te prikkelen. Want mensen oriënteren zich vaak wel online, maar daarna begeven ze zich toch naar een winkel om de lamp in het écht te zien. Daar begint voor Philips Lighting een delicate oefening. “We hebben erg veel te vertellen, maar we willen mensen ook niet afschrikken. We testen dus de ideale communicatie-hiërarchie. Hoe kan het schap de shopper op een intuïtieve manier door de informatie leiden? Daarnaast moet je rekening houden met allerlei praktische aspecten. Het gaat hier over technologie. De toestellen moeten functioneren wanneer de shopper voor het schap staat. De systemen moeten stabiel zijn.” Dat lukt niet zonder een optimale samenwerking tussen fabrikant en retailer, die beiden heel wat te winnen hebben bij het introduceren van deze veelbelovende categorie.
 

Meer weten over hoe Philips Lighting dit concreet aanpakt? Dennis van Ravenstijn is één van de sprekers op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt op 12 juni in Living Tomorrow in Vilvoorde. Thema van het congres is “Winning at the Moment of Purchase”. Wil jij ook winnen op het moment van de waarheid? Bekijk dan hier meer informatie over het programma en bestel snel je tickets. Op dit unieke kennis- en netwerkevent voor trade en shopper marketeers mag je niet ontbreken.

 

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN