RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

icon
Elektro24 mei, 2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Internet der dingen

De verlichtingsmarkt is grotendeels een vervangingsmarkt. Geen kleine markt, want een gemiddelde woning heeft toch wel zo’n 40 lichtpunten. Maar lampen gaan steeds langer mee: een gloeilamp hield het gemiddeld één jaar uit, een ledlamp gaat makkelijk twintig jaar mee. Het volume krimpt dus in de verlichtingscategorie. Bovendien speelt een zekere promotiedruk in de supermarkt en de doe-het-zelfzaak.
 

“Zonder innovatie daalt de categorie in waarde, maar door de introductie van slimme technologie kunnen we de markt weer laten groeien. Dat is onze verantwoordelijkheid als A-merk”, vertelt Dennis van Ravenstijn, Shopper Marketing & Category Management Lead bij Philips Lighting Benelux. Dat bedrijf geeft de verlichtingsmarkt nu nieuwe impulsen met de Philips Hue: draadloze, geconnecteerde lampen die je met een app of zelfs met je stem kan bedienen en kunt aansluiten op je entertainmentsystemen voor een unieke sfeer in huis. Het is een mooie toepassing van ‘het internet der dingen’. Het potentieel is groot, maar de customer journey verschilt sterk van de klantreis voor ‘gewone’ lampen. Dat vergt een bijzondere aanpak in de samenwerking met de retailpartners. Dennis vertelt er meer over op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co.

 

Categorievisie

“Momenteel verkopen we Hue vooral online, in doe-het-zelfzaken en bij de elektrohandel. De slimme lampen liggen nog niet in de supermarkt omdat de penetratie voorlopig laag is en de prijs vrij hoog in vergelijking met ‘gewone’ lampen. Maar op termijn, mocht deze markt stilaan een vervangingsmarkt worden, dan sluit ik dat niet uit. De uitdaging is nu vooral om consumenten ermee bekend te maken en ze in het systeem te laten stappen.”
 

En dat is de taak van de afdeling trade marketing, die bij Philips Lighting onderdeel is van de marketingdivisie, net als het productmanagement. “We vormen voor elke productcategorie een duo met een productmanager en een channelmanager. De channelmanagers gaan met de keyaccountmanagers op pad naar retailklanten om onze categorievisie te delen en presentatievoorstellen te bespreken. Onze kernboodschap aan de retailers is steevast dat we samen met hen de taart groter willen maken. Het verhaal gaat dan ook over de verlichtingscategorie, en over de relevantie van Philips en van innovatie binnen die categorie, met de juiste mix tussen ons merk en het huismerk, en een correcte schapindeling.”

 

Schapcommunicatie

Maar om deze nieuwe categorie van slimme verlichting goed in de markt te zetten, dien je op de winkelvloer een sterk emotioneel merkverhaal te vertellen, en een ‘experience’ te bieden die de consument weet te prikkelen. Want mensen oriënteren zich vaak wel online, maar daarna begeven ze zich toch naar een winkel om de lamp in het écht te zien. Daar begint voor Philips Lighting een delicate oefening. “We hebben erg veel te vertellen, maar we willen mensen ook niet afschrikken. We testen dus de ideale communicatie-hiërarchie. Hoe kan het schap de shopper op een intuïtieve manier door de informatie leiden? Daarnaast moet je rekening houden met allerlei praktische aspecten. Het gaat hier over technologie. De toestellen moeten functioneren wanneer de shopper voor het schap staat. De systemen moeten stabiel zijn.” Dat lukt niet zonder een optimale samenwerking tussen fabrikant en retailer, die beiden heel wat te winnen hebben bij het introduceren van deze veelbelovende categorie.
 

Meer weten over hoe Philips Lighting dit concreet aanpakt? Dennis van Ravenstijn is één van de sprekers op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt op 12 juni in Living Tomorrow in Vilvoorde. Thema van het congres is “Winning at the Moment of Purchase”. Wil jij ook winnen op het moment van de waarheid? Bekijk dan hier meer informatie over het programma en bestel snel je tickets. Op dit unieke kennis- en netwerkevent voor trade en shopper marketeers mag je niet ontbreken.

 

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN