RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aholds nettowinst groeit ruim 19% naar 1 miljard euro

icon
Food1 maart, 2012

“Succesvol jaar voor Ahold”

CEO Dick Boer is verheugd over de resultaten. “Het was een succesvol jaar voor Ahold”, reageert hij, maar hij blijft voorzichtig: “We verwachten dat ook 2012 weer een lastig jaar zal zijn voor de levensmiddelensector.”

 

Zowel in Nederland als in de VS heeft Ahold volgens Boer “een solide prestatie” geleverd. “In de VS presteerde Ahold bovengemiddeld en hebben we marktaandeel gewonnen in een sterk competitieve markt”, aldus Boer. “In Nederland kende Albert Heijn een sterke tweede helft van het jaar en wisten we ons marktaandeel vast te houden in een consoliderende markt.” Over Centraal Europa geen berichten van groei van omzet en marktaandeel.

 

Sterk vierde kwartaal

Ahold presteerde met name sterk in het vierde kwartaal, waarin het bedrijfsresultaat met 328 miljoen euro ruim 11 procent hoger uitkwam dan in het slotkwartaal van 2010. De netto kwartaalwinst is 270 miljoen euro, wat de netto jaarwinst naar 1 miljard euro tilde: een stijging van ruim 19 procent ten opzichte van 2010. De omzet van Ahold was in 2011 bijna 30,3 miljard euro.

 

Deze resultaten zijn aanleiding voor Ahold om het dividend met 38 procent te verhogen naar 0,40 per aandeel. Dit, zo stelt de retailer, “als uiting van ons vertrouwen in de nieuwe strategie en ons bewezen vermogen om kasstromen te genereren.”

 

Inkoop eigen aandelen

Analisten reageren positief op Aholds beleid om aandeelhouders door een verhoging van het dividend te belonen. Een aanzienlijk deel van het dividend kan Ahold overigens aan zichzelf uitkeren, want de retailer heeft de laatste jaren voor 1,5 miljard euro aan eigen aandelen ingekocht.

 

Vraag is of Ahold hiermee doorgaat en een derde inkoopprogramma van eigen aandelen afkondigt. Het tweede programma van 1 miljard euro aan waarde is op 70 miljoen euro na afgerond. Hoewel Ahold de deze week aangekondigde overname van Bol.com in cash zal afrekenen, is Ahold een echte cash machine die het management de mogelijkheid geeft om de koers van het aandeel verder te steunen door de inkoop van eigen stukken voort te zetten.

 

Veel verwachtingen van e-commerce

Met de toevoeging van Bol.com zal Ahold de retailstrategie voortzetten waarbij het internet een significante rol zal spelen. “We willen de snelle ontwikkelingen in het klantgedrag, winkeltrends en de retailwereld een stap voorblijven”, aldus Ahold in een persbericht naar aanleiding van de jaarcijfers.

 

Veel inspiratie en initiatief zal hierbij worden verwacht van Aholds ‘Online Leadership Group’: een denktank met de leidende online-managers (Andrew Parkinson van Peapod, Roy Perticucci als manager online van Ahold Europa en Daniel Ropers  vanBol.com) onder leiding van bestuurslid James McCann. De verwachtingen zijn hooggespannen, want in 2015 moet Aholds online omzet zijn gegroeid naar 1,5 miljard euro. Inclusief Bol.com staat de teller nu op 850 miljoen. 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN