RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag

icon
Food24 november, 2011

Minst gunstige denkbaar

Volgens analist Patrick Roquas van Rabobank International is de samensmelting van Jumbo en C1000 het minst gunstig denkbare scenario voor Albert Heijn. De twee sterke formules staan nu samen nog sterker en de overname betekent ook dat inkoopverbond Bijeen daadkrachtiger kan optreden.

 

Aangezien Albert Heijn zich geen aantasting van het moeizaam herstelde prijsimago kan veroorloven, is het volgens Rabo International mogelijk dat het bedrijf met een schot voor de boeg komt in de vorm van prijsverlagingen, die dan echter weer aanleiding kunnen vormen voor een nieuwe prijzenslag op de Nederlandse foodmarkt.

Rest stond erbij en keek ernaar

Albert Heijn is evenwel niet de enige getroffen partij. Sperwer, het bedrijf achter de Plus-formule, was al geruime tijd de gedroomde bruid voor C1000. Door een samengaan van deze twee partijen zou een groot bolwerk voor zelfstandige supermarktondernemers zijn ontstaan. Sperwer kon echter niet mee met de biedende partijen en een poging om een late comeback te maken werd door de actualiteit achterhaald.

 

Ook Plus moet nu lijdzaam toezien hoe onder regie van de familie Van Eerd een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaat, waarbij vraagtekens blijven over de toekomst van het relatief kleine Plus als zelfstandige partij.

Zelfs het beursgenoteerde Sligro Food Groep beet woensdagnacht in het zand. Het bedrijf achter de Emté-formule had met de aankoop van C1000 een enorme nieuwe stap kunnen maken richting landelijke dekking. De familie Slippens werd echter compleet verrast door de snelheid waarmee C1000-eigenaar CVC en Jumbo elkaar wisten te vinden.

Hopen op kruimels

Jumbo had, als partner in het inkoopverbond Bijeen, het meeste belang bij de overname en was dus bereid daadkrachtig op te treden, lees: een flinke prijs te betalen. Vooral omdat het winkelvastgoed van C1000 niet in de deal zit, wordt de door Jumbo betaalde prijs door verschillende experts als erg hoog gezien. De partijen zelf hebben echter geen twijfels over het terugverdienen van de overnamesom via kostenbesparingen en verbeterde marges.

 

De overname moet wel nog worden goedgekeurd door kartelwaakhond NMa, die onder meer kijkt naar gebieden waar Jumbo en C1000 samen de markt gaan domineren. Dit kan ertoe leiden dat er nog partijen winkels moeten worden verkocht. Wellicht kunnen Plus en Sligro daar nog plukken van oppikken. Ook de regionale Superunie-ketens kunnen interesse hebben.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Casino trekt naar Marokko, plant 210 winkels

    De Franse retailreus Groupe Casino heeft plannen voor een expansie naar Marokko aangekondigd. In de komende tien jaar wil de groep 210 gemakswinkels van de enseignes Franprix en Monoprix openen, dankzij een samenwerking met een lokale investeerder.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Pieter Pot test eerste fysieke winkel

    De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in Utrecht een eerste fysiek verkooppunt geopend, waar shoppers de populairste producten uit het assortiment kunnen kopen. Bij succes kunnen steden als Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN