RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon is nu officieel een supermarkt, dik tegen zijn zin

icon
Food10 februari, 2022

Amazon mag zich in het Verenigd Koninkrijk officieel een supermarktketen noemen, al wil het Amerikaanse platform dat zelf hoegenaamd niet. De concurrentiewaakhond plakte het label op om oneerlijke handelspraktijken te voorkomen.

 

Regels rond leveranciersrelaties

Amazon wordt stilaan een grote jongen in de Britse foodretail: de totale omzet uit voedings- en kruidenierswaren heeft de grens van een miljard pond doorbroken. Voor de Britse mededingings- en marktautoriteit (CMA) was dat het teken om in actie te komen: elke Britse retailer die voor meer dan een miljard aan boodschappen verkoopt, wordt als foodretailer beschouwd en moet dan ook aan ‘The Code’ (voluit Groceries Supply Code of Practice) gehoorzamen.

 

Die code is een set regels rond het afsluiten en opzeggen van contracten met leveranciers, om de toeleveranciers van supermarktketen te beschermen tegen uitbuiting en oneerlijke handelspraktijken. Zo bepaalt de code onder andere dat retailers hun leveringscontracten niet plots mogen veranderen. Bij het stopzetten van een samenwerking moeten supermarktketens een reden geven en een passende opzegtermijn respecteren. De naleving wordt opgevolgd door een onafhankelijke arbiter, waar leveranciers ook terechtkunnen met klachten.

 

“Huiveringwekkend precedent”

Op voorhand was Amazon sterk gekant tegen de mogelijke erkenning. Het bedrijf zou het een “huiveringwekkend precedent” hebben genoemd, aldus the Financial Times, en hebben tegengeworpen dat de Britse foodafdeling (de vennootschap Fresh & Wild) geen miljard, maar ‘amper’ honderd miljoen pond omzet draait met slechts zeven winkels.

 

De Britse concurrentiewaakhond volgde die redenering niet, omdat ook vennootschap Amazon EU kruidenierswaren verkoopt in het VK. Amazon heeft in het land vijftien Amazon Fresh-supermarkten, zeven Whole Foods-vestigingen en één Amazon Go. Daarnaast werkt het bedrijf van Jeff Bezos in het Verenigd Koninkrijk samen met Britse supermarktketen Morrison’s en heeft het een minderheidsbelang in Deliveroo.

 

Gelijk speelveld, ook online

“Huishoudens in het hele Verenigd Koninkrijk maken steeds meer gebruik van Amazon om levensmiddelen en andere essentiële artikelen te kopen. Het besluit van vandaag om Amazon aan te wijzen, helpt om te zorgen voor een gelijk speelveld voor bedrijven die actief zijn in de levensmiddelensector nu de koopgewoonten van mensen evolueren”, aldus Adam Land van concurrentiewaakhond CMA. 

 

“Deze regels betekenen dat de duizenden bedrijven die aan Amazon kruidenierswaren leveren, nu beschermd zijn tegen mogelijke oneerlijke handelspraktijken”, besluit Land. “We streven ernaar om succesvolle, langdurige relaties op te bouwen met onze leveranciers en kijken ernaar uit om samen te werken met de Groceries Code Adjudicator,” gaf een woordvoerder van Amazon dan maar uiteindelijk toe.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN