RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëFrankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour België knoopt weer aan met winst

icon
Food19 februari, 2025

Carrefour heeft het afgelopen boekjaar in België ondanks een kleine omzetdaling met zwarte cijfers afgesloten. Op groepsniveau stond de winstgevendheid onder druk, wat de retailer noopt tot een strategische herziening van de activiteiten.

Bemoedigende resultaten

In het vierde kwartaal van 2024 boekte Carrefour Belgium een omzet van 1,22 miljard euro, wat een vergelijkbare omzetdaling van 0,3% betekent tegenover een jaar eerder. De maanden november (+0,4%) en december (+1,1%) toonden wel beterschap. Over het hele jaar boekte de foodretailer in België een omzet van 4,53 miljard, een daling van 1,6% vergeleken met het sterke jaar 2023, toen Carrefour een groei van 9% realiseerde omdat het kon profiteren van de sociale onrust bij Delhaize.

“Commerciële initiatieven hebben geresulteerd in recordniveaus van klanttevredenheid in alle winkelketens, met een NPS die met 3 punten is gestegen, wat de verbetering van het prijsimago weerspiegelt”, meldt de retailer. Carrefour toont zich vooral zich tevreden omdat de resultaten in België een terugkeer naar winstgevendheid tonen: het recurrent operationeel resultaat is weer positief, en dat was ook de grote doelstelling van CEO Geoffroy Gersdorff. De retailer spreekt van bemoedigende resultaten die voortvloeien uit het ambitieuze strategisch plan dat de afgelopen twee jaar werd geïmplementeerd.

Strategische herziening

Op groepsniveau realiseerde Carrefour een vergelijkbare groei met 7,1% naar een omzet van 25,7 miljard in het vierde kwartaal. Op jaarbasis groeide de omzet met 0,4% naar 94,55 miljard euro, de vergelijkbare groei bedroeg 9,9%. Het bedrijfsresultaat echter daalde met 2,2% naar 2,2 miljard euro, de nettowinst ging van 1,7 miljard naar 723 miljoen euro. De retailer wijst op veranderend koopgedrag als gevolg van de dalende koopkracht van consumenten, die hun toevlucht zoeken in ‘downtrading’ en kleinere gemiddelde winkelmandjes.

Met name op zijn thuismarkt beleefde de retailer een moeilijk vierde kwartaal, met een omzetdaling van 2,1%. Ook in Italië en Polen stond de omzet onder druk, terwijl Latijns-Amerika een vergelijkbare groei van 25,6% realiseerde. De groep kondigt nu een grondige strategische herziening van zijn activiteiten aan. Een eerste stap daarin is het recente bod om de Braziliaanse tak volledig in handen te krijgen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN