RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourDelhaize
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour en Delhaize zetten muziek uit voor stille uurtjes

icon
Food1 december, 2022
Shutterstock.com

(update) Carrefour zet twee uur per dag de muziek uit, Delhaize beperkt tussen 9 en 10 uur de geluiden. Met die “stille uurtjes” willen de supermarktketens het winkelen aangenamer maken voor wie hoogsensitief is of op het autismespectrum zit.

Winkelen in rust

Tussen 14 en 16 uur worden bij filialen van Carrefour voortaan elke dag – behalve op zaterdag – de lichten gedimd en de muziek uitgezet. Ook de microfoongesprekken worden gedempt: niet (alleen) om energie te besparen, maar met als doel een rustige sfeer te creëren en het winkelen zo aangenamer en toegankelijker te maken voor personen die te veel prikkels lastig vinden.

Liefst 100.000 mensen in België zijn hoogsensitief en zijn dus zeer gevoelig zijn voor drukte en lawaai, zegt de keten. Affiches in de winkels leggen het initiatief aan klanten uit. In 2018 voerde de Britse supermarktketen Morrisons al zo’n prikkelarm uurtje in voor klanten.

De maatregel kadert in het integratieplan van Carrefour, waarmee de retailer wil bijdragen tot een tolerantere wereld voor iedereen. “Het is de bedoeling dat deze mensen in alle rust hun boodschappen kunnen doen”, klinkt het. Althans, toch in de geïntegreerde Hyper- en Market-supermarkten, want franchisenemers zijn vrij om de maatregel toe te passen zoals ze willen.

Minder ochtendprikkels

Ook Delhaize gaat voor “stille winkeluren”. Gisteren, woensdag 30 november, organiseerde de concurrerende supermarktketen voor het eerst een stil uur in de vestiging Léopold III in Evere. Het project loopt er nu vier weken lang, van maandag tot vrijdag tussen 9 en 10 uur ‘s morgen, als test. Met het oog op mensen met autismespectrumstoornissen worden sensorische prikkels in de winkel tot een minimum herleid: lichten worden gedimd, de muziek en commerciële winkelmededelingen afgezet, de biep-geluiden aan de kassa gaan stiller, winkelkarretjes worden op de parking even niet op hun plaats gerold en er worden voorrangskassa’s geopend.

“Aangezien het aantal zintuiglijke prikkels die iemand met ASS per dag kan verwerken snel wordt bereikt, is het ochtenduur geschikter voor hen om hun boodschappen te doen omdat ze op dat moment het minst overprikkeld zijn”, verdedigt Delhaize het vroege uur, na raad te vragen aan gespecialiseerde organisaties. Andere winkels zullen zich vanaf maandag 5 december bij dit initiatief aansluiten. Delhaize zal deze test vervolgens evalueren en de mogelijkheid overwegen om dit initiatief uit te breiden tot de overgrote meerderheid van haar supermarkten, afhankelijk van de technische mogelijkheden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN