RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Inflatie
  • Personen Alexandre Bompard
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour-topman Alexandre Bompard: “Merken staan niet aan de kant van de consument”

icon
Food30 augustus, 2023
Alexandre Bompard - Shutterstock.com

Door de hoge inflatie kunnen veel consumenten zich geen essentiële producten meer veroorloven, zegt CEO Alexandre Bompard van Carrefour. Hij wijst met een beschuldigende vinger naar de merkfabrikanten.

“Multinationals kunnen marges vergroten”

De Fransen ervaren een “tsunami van deconsumptie”, waarschuwt Bompard op franceinfo: “Als het essentiële niet langer toegankelijk is, als men zich essentiële producten ontzegt, moeten we snel handelen“, zegt hij. Aan de Franse minister van Economische Zaken Bruno Le Maire vraagt hij daarom een moratorium op de toepassing van de wet-Descrozaille, die vanaf maart 2024 promoties op met name hygiëneproducten beperkt.

“Vandaag kan ik een wasmiddel verkopen met een promotie van 50 of 60%, maar zodra de wet-Descrozaille wordt toegepast, zal ik me moeten beperken tot 34%.” Volgens de topman komt die wet slechts drie multinationals ten goede, namelijk Procter & Gamble, Henkel en Unilever. Zij zullen hun marges kunnen vergroten, terwijl een of twee Fransen op de tien zich verzorgings- en hygiëneproducten moeten ontzeggen.

“Consument keert zich af van merken”

De beschuldigingen van de CEO zijn niet mis: “De Fransen hebben begrepen dat de fabrikanten en de nationale merken niet aan hun kant stonden”, stelt hij. Daarmee verwijst hij naar rapporten die – volgens hem – hebben aangetoond dat de multinationals in de context van de inflatie hun marges niet zomaar hebben beschermd, maar wel degelijk verhoogd.

Volgens Bompard keren consumenten zich in toenemende mate af van grote merken. Bij Carrefour hebben de klanten deze zomer gemiddeld zeven nationale merkproducten uit hun winkelwagentje gehaald en ze vervangen door vijf huismerkproducten, stelt hij. De topman reageert verontwaardigd op de kritiek van de Franse voedingsfederatie Ania, dat de retailers nog niet alle structurele prijsverlagingen zouden hebben doorgerekend. Dat is totaal onwaar, zegt hij: in een ultracompetitieve omgeving voeren retailers prijsdalingen door zodra dat kan.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN