RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags eerlijke handel
  • Bedrijven AldiCarrefourColruytDelhaizeLidl
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Doen supermarkten te weinig voor mensenrechten? “Het beeld is te negatief”

icon
Food20 juni, 2024

Carrefour, Colruyt en Delhaize reageren ontgoocheld op het onderzoek “Superlijst Sociaal” over de naleving van mensenrechten in hun bevoorradingsketens. “Dit onderzoek weerspiegelt niet de realiteit op het terrein”, klinkt het.

Lidl is koploper

“Een wake-up call”, zo noemt Jelle Goossens van Rikolto het onderzoek dat de naleving van de mensenrechten vergelijkt bij Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl. Uit het rapport blijkt dat de vijf grootste Belgische supermarktketens onvoldoende doen voor mensenrechten, gendergelijkheid en de rechten van landbouwarbeiders, kleine boeren in het globale Zuiden en Europese boeren. Er zijn sterke projecten, bijvoorbeeld voor cacaoboeren, maar een totaalaanpak voor alle ketens blijft uit. De Europese zorgplichtwet gaat dit nochtans verplichten.

In de ranking is Lidl koploper en zit Aldi in de middenmoot. Delhaize, Carrefour en Colruyt zijn achterblijvers. Lidl brengt jaarlijks in kaart welke ketens een hoog risico hebben op mensenrechtenschendingen, om vervolgens de problemen te identificeren en erop te reageren. Lidl is ook het meest transparant over haar leveranciers en heeft als enige supermarkt een klachtenprocedure specifiek voor haar toeleveringsketens. Lidl en Aldi hebben ook als enigen een actieplan tegen gendergerelateerd geweld voor al hun ketens.

Nood aan breed engagement

De meeste supermarkten werken in enkele ketens aan betere inkomens voor kleinschalige boeren en landbouwarbeiders. Lidl, Aldi, Colruyt en Delhaize engageren zich tot een leefbaar loon voor arbeiders op bananenplantages. Colruyt rapporteert als eerste over de kloof tussen een leefbaar inkomen en het huidige loon van cacaoboeren in Ivoorkust. “Dit zijn waardevolle projecten met reële impact”, stelt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. “Maar supermarkten verkopen talloze andere producten, zoals koffie, waarbij de sociale en ecologische uitdagingen ook zo’n aanpak vereisen.”

Ook doen de foodretailers volgens het rapport te weinig voor Europese boeren. Carrefour gaat langetermijncontracten aan en Colruyt koopt aan bij coöperatieven, maar geen enkele supermarkt formuleerde een breed engagement voor langetermijncontracten en eerlijke prijzen voor Europese boeren.

“Geen weerspiegeling van de realiteit”

De supermarktketens die RetailDetail contacteerde, benadrukken de waarde van het rapport (“Dit houdt ons scherp”) maar plaatsen toch enkele kanttekeningen bij de conclusies, die volgens hen geen weerspiegeling zijn van de realiteit. De Superlijst focust te sterk op formele rapportering en houdt te weinig rekening met de vooruitgang op het terrein, luidt de consensus.

“Het is niet omdat er geen rapportering over is, dat het niet gebeurt of is gebeurd: we zijn een bedrijf dat in actie gaat en dingen voor elkaar krijgt. Wij hebben ons de laatste jaren eerst gefocust op het doen en ervaren, minder op de rapportering en uitgeschreven beleid,” zegt woordvoerster Hanne Poppe van Colruyt. De retailer zegt een pioniersrol te vervullen met ketenprojecten op internationaal niveau, op het vlak van samenwerking met Belgische landbouwers, en overeenkomsten met huismerkleveranciers, die zich ertoe moeten verbinden om standaarden rond mensenrechten en arbeidsomstandigheden te respecteren.

“We rapporteren elk jaar consequent over al onze initiatieven in ons jaarverslag en erkennen daarnaast dat we meer en nog transparanter moeten rapporteren en communiceren.”

“Negatief beeld”

Ook Delhaize betreurt dat het rapport een vertekend beeld schetst: “We vinden de Superlijst een lovenswaardig initiatief, we willen de organisatie zeker niet aanvallen, maar deze keer zijn we niet helemaal tevreden over de aanpak”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Een heleboel initiatieven die we wel degelijk nemen, werden niet opgenomen in het rapport. Onze samenwerkingsprojecten met landbouwers bijvoorbeeld. Dat betreuren we, want het schept een negatief beeld naar de publieke opinie. Voor ons is het glas halfvol.”

“We zijn ontgoocheld”, zegt Regine Van Tomme van Carrefour: “De resultaten reflecteren niet wat we doen. We vinden mensenrechten zeer belangrijk, maar dit is ‘work in progress‘: de Superlijst houdt geen rekening met de vooruitgang die we boeken, maar baseert zich enkel op acties die afgerond zijn. Onze initiatieven rond gendergelijkheid bijvoorbeeld kaderen in een breder inclusiebeleid, maar daar keek de studie niet naar. We zijn wel trots op de erkenning voor onze initiatieven naar kleinere leveranciers.”

“Nemen aanbevelingen ter harte”

Bij de harddiscounters, die het best scoorden in de lijst, is de toon positiever. “Wij zijn ervan overtuigd dat het succes van een onderneming alleen toekomstbestendig is wanneer mensenrechten worden erkend en beschermd”, zegt Jason Sevestre van Aldi. “We werken jaarrond nauw samen met internationale organisaties als Fairtrade inzake cacao, rozen, wijn, bananen… zodat producenten een eerlijk loon verdienen. Maar ook nationaal zetten we sterk in op samenwerkingen met Belgische boeren. Zo is 90% van ons aanbod vers vlees Belgisch. De aanbevelingen die gemaakt worden nemen we ter harte en we bekijken hoe we verdere stappen kunnen blijven zetten.”

“De teneur van het rapport lijkt misschien wat negatief, maar ik denk dat we fier mogen zijn over de stappen die we al gezet hebben”, vindt Isabelle Colbrandt van Lidl. “Er is nog veel werk in de keten, maar we zijn toch op de goede weg. Met Lidl zijn we een voorloper op het vlak van transparantie, we hebben ook concrete maatregelen genomen voor gendergelijkheid of een betere sociale dialoog, bijvoorbeeld. Ik ben tevreden dat deze studie dat bevestigt.”

De Superlijst is een initiatief van denktank Questionmark, in samenwerking met Rikolto en met de steun van Oxfam België en Fairtrade Belgium. Een eerste onderzoek, rond klimaat en milieu, vond plaats in 2022. De komende jaren herhaalt Questionmark deze onderzoeken om vooruitgang te meten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN