RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo focust na goed boekjaar op La Place, stadswinkels en Foodmarkt

icon
Food3 januari, 2017

Jumbo kijkt terug op een goed boekjaar: de consumentenomzet klom met 7% tot  6,678 miljard euro. La Place boekte met 103 miljoen 12% meer omzet. Dit jaar wil het familiebedrijf meer restaurants openen, net als nieuwe stadswinkels en een Foodmarkt.

Omzet klom sterk

De consumentenomzet van de Jumboformule klom vorig jaar in feite zelfs met 9%, indien gecorrigeerd voor de extra omzetweek in 2015. Dit komt vooral door meer omzet in bestaande winkels, aldus de organisatie: de autonome groei over 2016 bedroeg 4%. Dat is opnieuw boven het marktgemiddelde, dat volgens GfK ongeveer 2,5% bedraagt. Het marktaandeel van Jumbo steeg hierdoor verder tot rond 19%.

 

De Jumbo-supermarkten hadden het afgelopen jaar onder meer extra aandacht voor winkelvernieuwing, assortimentsuitbreiding en een lageprijsbelofte. Zo kregen ongeveer zestig Jumbo-supermarkten een breder en rijker assortiment, met een focus op vers en gezond. Dit jaar worden er tevens ongeveer vijftien nieuwe Jumbo winkels geopend.

 

“We willen verder groeien en met dat doel voor ogen hebben we ons het afgelopen jaar gericht op het nóg slagvaardiger en klantgerichter maken van de Jumbo organisatie”, zegt CEO Frits van Eerd. ”Het afstoten van bedrijfsonderdelen die niet langer tot de kernactiviteiten behoren, is eind 2016 nagenoeg afgerond. Ook zijn we begonnen met jaaraanbiedingen, langdurige seizoensthema’s en seizoensaanbiedingen.”

 

Groei én plannen voor La Place

La Place boekte vorig jaar 103 miljoen euro omzet, op vergelijkbare basis (zonder de gesloten vestigingen in V&D-warenhuizen) liefst 12% meer dan in 2015. 5% hiervan is behaald door groei van omzet in restaurants die al langer dan een jaar geopend zijn. De restaurantformule, die meteen door Jumbo werd overgenomen, kreeg hiermee snel haar positie terug op de Nederlandse markt.

 

De formule opende in 2016 acht nieuwe restaurants, waarvan enkele in voormalige V&D-warenhuizen in Amsterdam en Arnhem. De restaurantformule, die nauw samenwerkt met Jumbo in kennis van food- en klantbeleving, had eind vorig jaar 1800 medewerkers, 300 meer dan het jaar ervoor.

 

Samen met Hudson’s Bay

La Place gaat de komende tijd verder uitbreiden, onder andere door samen met het Canadese warenhuisbedrijf Hudson’s Bay een restaurantconcept te lanceren in zijn nieuw te openen warenhuizen in Nederland. Eind deze maand maken beide partijen meer details bekend over deze samenwerking, het concept en de planning.

 

La Place neemt tevens de achttien AC-restaurants langs de Nederlandse snelwegen over van Gr8 Investments.  La Place gaat deze locaties geleidelijk omzetten naar de eigen formule. Ook in het buitenland gaat La Place versterken met onder meer nieuwe vestigingen in Parijs, Zürich en Toronto. De keten verwacht dit jaar uit te breiden met ruim duizend nieuwe arbeidsplaatsen.

 

 

Meer Foodmarkten, gemakswinkels en online diensten

De familie-onderneming wil dit jaar ook minstens één nieuwe Foodmarkt openen. In binnensteden ziet Jumbo in de loop van dit jaar kansen voor kleinere gemakswinkels met daarin elementen van Jumbo en La Place: het is een stap die volgens topman Van Eerd naadloos aansluit bij de omnichannelstrategie.

 

Ook online activiteiten, onder andere door meer afhaalpunten en de bezorgservice, zorgen mede voor de behaalde groei van Jumbo. Deze maand opent Jumbo in Rotterdam alvast het 300ste afhaalpunt. Het bezorgen van boodschappen gebeurt inmiddels vanuit ruim honderd locaties, waaraan dit jaar minstens nog eens honderd  locaties aan worden toegevoegd.

Het fulfilmentcentrum voor online bestellingen is inmiddels gegroeid in capaciteit van 20.000 naar 50.000 wekelijkse orders.  De onderneming verwacht voor dit jaar een groei in online die zal leiden tot zo’n 900 extra arbeidsplaatsen.

 

Nieuw landelijk distributiecentrum

De verdere toename van het aantal winkels en online winkelmogelijkheden zal invloed hebben op de kosten voor logistiek en de capaciteit van de distributiecentra. Om deze operatie  te blijven beheersen, begint Jumbo eind dit jaar op industrieterrein De Liesbosch in Nieuwegein met de bouw van een geautomatiseerd landelijk distributiecentrum van 43.000 m² voor medium- en slowmove artikelen.

 

De activiteiten van het landelijke distributiecentrum in Elst zullen over drie jaar bij de oplevering overgaan naar Nieuwegein. In het najaar van 2018 wordt bekend welke de gevolgen van deze verhuizing voor de medewerkers zijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN