BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ColruytColruyt Group
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Laagsteprijsgarantie komt met hoge kost voor Colruyt

iconFood14 juni, 2022
Foto Colruyt Group

Colruyt Group ziet z’n marge verdampen als gevolg van toenemende prijsconcurrentie en stijgende kosten. De retailer wint wel weer wat marktaandeel, maar betaalt daarvoor een hoge prijs: dit jaar zal het resultaat nog lager uitkomen.

Onder de lat

Hoewel de omzet van Colruyt Group in het afgelopen boekjaar 2021-2022 licht steeg (+1,2%), daalde het bedrijfsresultaat met liefst 28,3%. Daarmee gaat de retailer serieus onder de lat. De marge daalt van 5,3% naar 3,7%. Dat is vooral te wijten aan de zwakkere prestaties van de voedingsketens van de groep.

Hoewel het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Spar wel lichtjes steeg van 30,6% naar 30,8%, stond de omzet onder druk. Colruyt verloor 3% omzet, Okay Bio-Planet en CRU verloren 8,6%. Als verklaring verwijst de retailer naar de versoepelingen van de coronamaatregelen en de toenemende prijs- en promotiedruk.

Hevige concurrentie

Ook de inflatie speelt het bedrijf parten. Dat de prijs nu weer hoog op de agenda staat, is in principe goed nieuws voor een discounter. Het probleem is echter dat Colruyt prijs- en kostenverhogingen niet volledig kan doorrekenen omwille van z’n laagsteprijsgarantie en de sterke concurrentie. Vooral Albert Heijn houdt de druk hoog.

Bovendien wordt Colruyt bovengemiddeld getroffen door de automatische loonindexering: het personeelsbestand is sterk gegroeid en heeft een iets hogere anciënniteit dan bij de meeste concurrenten.

Prijsstijgingen beperken

Beterschap zit er niet meteen in. De moeilijke context, met stijgende kosten en een dalend consumentenvertrouwen, zal zich ook dit jaar doorzetten, terwijl de concurrentie hevig blijft. Het resultaat voor het huidige boekjaar zal dan ook nog verder dalen, verwacht het bedrijf.

Dat is voor Colruyt Group echter geen reden om de strategie bij te sturen: de retailer houdt vast aan de laagsteprijsgarantie en zal prijsstijgingen zoveel mogelijk beperken, “door verzoeken tot prijsstijgingen grondig te analyseren en in overleg te gaan met de leveranciers.”

Langetermijnvisie

Vorige week gaf CEO Jef Colruyt een strategische update waaruit ook al bleek dat de groep niet zal afwijken van z’n langetermijnvisie. De retailer wil sterker inzetten op stadsklanten en digitale diensten verder uitbouwen. Deze week begon Collect&Go met thuisleveringen in een beperkt aantal regio’s. Maar waarnemers blijven bezorgd om het beperkte groeipotentieel in voeding en de voor sommigen onduidelijke strategie in non-food.

De beurskoers is intussen gezakt naar een niveau van meer dan tien jaar geleden. De familiale aandeelhouders zijn blijkbaar bereid om dat offer te maken. Wat de ‘gewone’ beleggers en de medewerkers – die immers ook vaak aandelen in portefeuille hebben – ervan vinden, is een andere vraag.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Colruyt Group ziet z’n marge verdampen als gevolg van toenemende prijsconcurrentie en stijgende kosten. De retailer wint wel weer wat marktaandeel, maar betaalt daarvoor een hoge prijs: dit jaar zal het resultaat nog lager uitkomen.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood28 juni, 2022
    Crisis of niet, de innovatiemachine van P&G dendert door

    Het antwoord op de huidige crisis ligt niet in blinde prijsverlagingen, wel in doordachte innovatie, zegt Olivier Lemay van P&G. Voor superieure producten wil de consument wél betalen. “We hebben een enorme innovatiepijplijn voor de komende jaren.”

  • iconFood28 juni, 2022
    Lotus Bakeries koopt Britse snacksfabrikant Peter’s Yard

    Lotus Bakeries zet z’n diversificatiestrategie verder met de acquisitie van Peter’s Yard, een Brits producent van chips en crackers. Het bedrijf had al een minderheidsbelang en neemt nu alle aandelen over.

  • iconFood27 juni, 2022
    Gorillas zoekt steun (en winst) bij grote retailers

    Er komen meer samenwerkingen zoals die tussen Gorillas en Jumbo. Flitsbezorger Gorillas heeft die partnerships nodig om winstgevend te worden.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN