RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

icon
Food16 november, 2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Weinig investeringen

 De producten van zowel Droste als Verkade zijn de voorbije jaren bijna volledig verdwenen uit de supermarkt. Ze zijn daarbij vervangen door de producten van internationale spelers als Milka en Ferrero, maar met Tony’s Chocolonely en de huismerken is er ook lokaal heel wat concurrentie bijgekomen. In combinatie met minder investeringen zijn de merken zo naar de achtergrond verdwenen.

 

Droste en Verkade zijn immers in handen gekomen van bedrijven die vooral hebben gesnoeid in de investeringen en in het aanbod. Droste is daarbij in handen van het Zwitserse Hosta, terwijl Verkade tot 2015 onderdeel was van United Biscuits. Omdat de investeringen op een laag pitje stonden, was er ook amper vernieuwing bij de merken, terwijl een bedrijf als Tony’s Chocolonely net de ene nieuwe smaak na de andere op de markt bracht. Zelfs een huismerk als Delicata van Albert Heijn ging daar gedeeltelijk in mee.

 

Comeback

Sinds kort zijn beide merken echter bezig aan projecten waarmee ze terug hun plekje op de markt terug willen innemen. Zo heeft Droste de marketing en verkoop teruggebracht naar de chocoladefabriek in Vaassen en wordt er gewerkt aan nieuwe smaken. “Niet meteen vijgen, maar wel bijvoorbeeld witte chocolade met koffiesmaak”, zegt Menno van den Bosch aan het FD.

 

Verkade is sinds twee jaar dan weer in handen van het Turkse Yildiz, dat al zijn snoepmerken heeft ondergebracht in het aparte bedrijf Pladis. “Dat wordt als een startup geleid en dat betekent investeren in groei en innovatie”, zegt Koen Regout, directeur bij Verkade. Ook onderdeel van Pladis is het Belgische Godiva, dat als chocolademerk aan een immense groei bezig is. Volgens Regout is er in de afgelopen acht maanden al meer vernieuwd dan in de voorbije acht jaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 augustus, 2025
    Prosus krijgt fiat voor overname Just Eat Takeaway

    Prosus heeft van de Europese Commissie toestemming gekregen voor de overname van Just Eat Takeaway.com, weliswaar op voorwaarde dat de technologiegroep zijn belang in Delivery Hero meer dan halveert.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin11 augustus, 2025
    Albert Heijn vervangt Jumbo naast geplande Hubo in Schoten

    Niet Jumbo maar Albert Heijn bereidt zich voor op een nieuwe vestiging in Schoten, waar ook een filiaal van Hubo de deuren zal openen. Het bouwproject in de Sluizenstraat, dat al lang op stapel staat, krijgt zo alsnog een verrassende wending.

  • icon
    Food11 augustus, 2025
    Mars rekent op gentechnologie om cacao weerbaar te maken tegen klimaatopwarming

    Met behulp van genetische technologie wil de Amerikaanse snackgigant Mars de cacao-oogst beschermen tegen ziekten en klimaatveranderingen. De inzet is hoog: recent steeg de wereldwijde prijs van cacao naar een recordniveau.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN