RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uniforme palletlabels: enorme winst – als iedereen meewerkt

icon
Food23 februari, 2012

Efficiënte ketenregie kan enorme besparingen opleveren. Dat is goed voor het milieu, voor de verkrijgbaarheid van de producten in de winkels en – uiteraard – goed voor het rendement. Het systeem werkt echter alleen als alle schakels in de keten meewerken en zo mooi als de theorie is, des te weerbarstiger blijkt de logistieke praktijk.

 

“Enkel als iedereen meedoet”

Daarom streeft GS1 naar ketenbrede samenwerking om de efficiëntie in de praktijk te bevorderen: de winst ligt immers voor het oprapen. “Het gaat primair om commitment“, benadrukt Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen bij GS1 Nederland. “Bedrijven moeten hun eigen processen en technieken aanpassen en bovendien moet het systeem aansluiten bij de processen van de handelspartners.”

 

Twaalf Nederlandse supermarktbedrijven hebben in overleg met GS1 een brief gestuurd aan honderd leveranciers waarin deze worden opgeroepen om voor eind mei dit jaar al hun leveringen aan de distributiecentra standaard te voorzien van de juiste codes en labels. Het moet een uniforme werkwijze worden: “Individuele logistieke afspraken tussen leverancier en retailer zijn niet meer van deze tijd”, zegt Van der Lee. “Samenwerken werkt alleen als iedereen meedoet.”

 

Exact registreren

Leveranciers die het goed doen, voorzien standaard ál hun leveringen aan het distributiecentrum van de retailers van een GS1-label met een SSCC-code, en kondigen deze levering aan met een GS1-verzendbericht. Met deze werkwijze moeten de leveranciers exact registreren wat op welke pallets staat.

 

Dit voorkomt problemen die het gevolg zijn van miscommunicatie, bijvoorbeeld als in de gegevens van de leverancier het aantal dozen per laag en de totale pallethoogte niet overeenkomen met de data in de systemen van de retailer of de logistiek dienstverlener. Het systeem moet ook verhelpen dat houdbaarheidsdata of serienummers niet kloppen.

 

Tracking & tracing

“We hebben dit getest en het blijkt dat per volle vrachtwagen een tijdswinst van liefst 35 minuten mogelijk is”, zegt Van der Lee. “Hierdoor zijn de chauffeurs en het materieel efficiënter inzetbaar. Ook verkorten we de doorlooptijd van goederen aanzienlijk door automatisering van het proces.”

 

Door standaard gebruik van de wereldwijd unieke palletcode SSCC is volgens Van der Lee tracking & tracing door de gehele keten mogelijk. “Als bekend welke pallet aan welke leverancier is geleverd, kun je bijvoorbeeld bij recalls zendingen gericht terughalen. Ook de hoeveelheid facturatiekwesties zal afnemen, want de hoeveelheden per levering zijn bekend.”

 

RFID is voor later

Het gaat hier om de juiste informatie per pallet, rolcontainer of dolly. Labels op trays, kratten en omdozen vallen buiten dit standaardiseringsproject. Uitrol naar alle herbruikbare transportmiddelen zou de efficiëntie nog verder doen toenemen.

 

Hiervoor lijkt met name het gebruik van RFID-tags een goed middel, maar Van der Lee bepleit een stapsgewijze efficiëntieverbetering. “Ketenbrede invoering van RFID is nu niet aan de orde. We zien nu mogelijkheden om kosten te besparen en efficiëntie te verbeteren. Door dit sectorinitiatief kijken retailers en leveranciers kritisch naar hun logistieke processen. Nú ketenbreed verbeteringen realiseren. Dat telt.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN