RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAldiCarrefourColruytDelhaizeLidl
  • Onderwerpen PrijsconcurrentiePrijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische supermarkten verhogen drie keer meer prijzen dan ze er verlagen

icon
Food12 mei, 2023
Shutterstock.com

Ondanks campagnes rond prijsverlagingen en koopkrachtacties dalen de consumentenprijzen in de Belgische supermarkten niet: het aantal prijsverhogingen ligt zelfs drie keer hoger dan de prijsdalingen.

Hogere prijzen

Even leek het erop dat de Belgische foodretailers een nieuwe prijzenoorlog zouden ontketenen: Aldi verlaagde naar eigen zeggen al de prijzen voor zowat 420 producten dit jaar, Lidl kondigde in een campagne prijsverlagingen van 3 tot 34% aan voor 250 veel verkochte huismerkproducten en Carrefour lanceerde begin deze week een nieuwe golf koopkrachtacties, met prijsverlagingen voor honderd producten.

In werkelijkheid echter verhoogden de supermarktketens (veel) meer prijzen dan ze er verlaagden, blijkt uit metingen van Daltix voor De Tijd voor de periode tussen 6 maart en 1 mei. Carrefour maakte  2.033 producten goedkoper maar ook 5.519 producten duurder. Delhaize maakte 1.672 producten goedkoper en 4.325 producten duurder. Bij Albert Heijn waren er 767 prijsverlagingen en 2.812 verhogingen. Bij Colruyt werden 1.646 producten goedkoper en 4.579 duurder. Voor Aldi en Lidl kan Daltix de prijsevoluties moeilijker in kaart brengen, maar ook daar stegen er meer prijzen dan er daalden.

Prijsconflicten

De campagnes rond prijsverlagingen zijn dus vooral reclamecampagnes, en (nog) geen echte prijsoorlog. In de hevige strijd om de gunst van de consument willen supermarkten hun prijsimago in de verf zetten, maar veel ruimte voor echte prijsverlagingen hebben ze niet. De voedingsinflatie blijft immers erg hoog, en de winstmarges van de foodretailers zijn historisch laag.

Bovendien werken de grote voedingsfabrikanten niet mee, zoals deze week nog bleek uit het prijsconflict tussen Colruyt en Mondelez. Multinationals blijven prijsverhogingen doorvoeren voor hun sterke merken, en komen daar ook goed mee weg, tot ergernis van de supermarktketens. Ook Frans Muller, topman van Ahold Delhaize, waarschuwde deze week dat leveranciers de prijzen zullen moeten verlagen nu grondstoffen en energie weer goedkoper worden. Maar het kan nog tot volgend jaar duren voor die lagere grondstoffenprijzen vertaald worden in lagere consumentenprijzen – en zelfs dat is geen zekerheid.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Casino trekt naar Marokko, plant 210 winkels

    De Franse retailreus Groupe Casino heeft plannen voor een expansie naar Marokko aangekondigd. In de komende tien jaar wil de groep 210 gemakswinkels van de enseignes Franprix en Monoprix openen, dankzij een samenwerking met een lokale investeerder.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Pieter Pot test eerste fysieke winkel

    De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in Utrecht een eerste fysiek verkooppunt geopend, waar shoppers de populairste producten uit het assortiment kunnen kopen. Bij succes kunnen steden als Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN