RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Asos crasht en sleurt hele modesector mee

icon
Mode17 december, 2018

De Britse onlineretailer Asos ziet zijn beurswaarde bijna halveren na een winstwaarschuwing. November was immers een bijzonder slechte maand: niet alleen voor Asos, maar voor de hele modesector.

 

Brexit, gele hesjes en gierige jongeren

Op de Britse beurs is Asos, nochtans een internationale e-commercelieveling, op een halve dag tijd bijna een miljard euro marktwaarde kwijtgeraakt: de aandelenkoers is met meer dan 40% gekelderd. Aanleiding is de winstwaarschuwing die het Britse modeplatform heeft uitgegeven. De retailer verwacht voor het volledige boekjaar (tot augustus 2019) een omzetgroei van nog maar 15%, terwijl het eerder uitging van een groei van 20 tot zelfs 25%.

 

De verlaagde prognose komt er na wat Asos-topman Nick Beighton een “significante verslechtering” in november noemt. Vooral duurdere jassen en herensneakers verkopen slecht en de CEO voelt de gevolgen van “ongezien diepe kortingen” in de modesector. Op Black Friday gaf Asos bijvoorbeeld 20% korting op alles, maar rivalen boden nog meer.

 

Shoppers kopen ook gewoon minder, merken de Britten op: het consumentenvertrouwen op hun thuismarkt heeft rake klappen gekregen door de Brexit-onzekerheid en in Frankrijk schiet door de gele hesjes het winkelen erbij in. Als klap op de vuurpijl wordt ook het uitzonderlijk zachte herfstweer genoemd.

 

Al zijn de problemen ook structureel: de Asos-doelgroep van twintigers geeft vandaag minder uit dan tien jaar geleden, meent Beighton. “Er is meer aan de hand dan alleen de Brexit”, aldus de topman, die de omzet ook maar licht ziet verbeteren in de december. Het bedrijf neemt zich daarom voor 40 miljoen pond minder uit te geven dit jaar, wat het budget terugschroeft naar 200 miljoen pond.

 

“Slechtste november ooit”

Als het zelfs met de onlinereuzen slecht gaat, dan ziet het er voor iedereen bijzonder somber uit, luidt de redenering van analisten. Op de beurzen hebben zowat alle grote moderetailers dan ook een tik gekregen, van Zalando tot H&M, dat tegelijkertijd nochtans sterke groeicijfers presenteerde. Acht van de tien slechtst presterende beursaandelen waren retailers. 

 

“Als Asos het moeilijk vindt, dan heeft zowat elk retailaandeel een probleem. We wisten dat de winkelstraten het moeilijk had vanwege structurele verschuivingen, maar dat Asos zijn prognose terugschroeft, suggereert dat de situatie voor de sector in de aanloop naar Kerstmis nog erger is dan eerder gedacht en dat de strijd veel verder reikt dan de winkelstraat”, vat marktanalist Neil Wilson het heersende gevoel samen in The Guardian.

 

Ook de oprichter van Sports Direct, Mike Ashley, zei eerder inderdaad al dat november een ongelofelijk slechte maand is geweest voor winkelketens, mogelijk zelfs de slechtste ooit. Het voorbije kwartaal boekte Asos zelf een omzetgroei van 14%, maar de gemiddelde verkoopprijs zakte met 6%. Terwijl klanten gemiddeld 3% meer kochten, lag hun kassabon ook 3% lager – iets wat Beighton toegeeft in geen negen jaar meer te hebben gezien.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN