RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Mathias Roosen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Debenhams moet 50 winkels sluiten na recordverlies

icon
Mode25 oktober, 2018

De CEO van Debenhams, Sergio Bucher, is van oordeel dat het bedrijf beslissende stappen moest ondernemen om de eigen retailzaken te versterken in wat hij een vluchtige en uitdagende markt noemt.

 

Poging om het tij te doen keren

Debenhams leed het grootste verlies in zijn 240-jarige bestaan: de retailer, die dit jaar vier winstwaarschuwingen moest bekennen, boekte dit jaar uitzonderlijk hoge kosten voor maar liefst 512 miljoen pond (580 miljoen euro). In totaal leidde dit tot een verlies van 491,5 miljoen pond (550 miljoen euro), terwijl er vorig jaar nog een winst van 59 miljoen pond (67 miljoen euro) in de boeken stond. De vergelijkbare omzetgroei daalde met 2,3% door – volgens het bedrijf – “de vluchtige marktomgeving”. Ondanks deze negatieve lijn benadrukte Debenhams echter dat het voor zijn belangrijkste markten, namelijk mode en schoonheid, het marktaandeel had behouden.

 

Het recordverlies komt er ondanks een gerapporteerde jaarlijkse kostenbesparing van 20 miljoen pond (22 miljoen euro). Het bestuur wil nu nog extra jaarlijkse kostenbesparingen van 50 miljoen pond (55 miljoen euro) doorvoeren, om tegen 2020 een cumulatieve besparing van 130 miljoen pond (147 miljoen euro) te kunnen voorleggen. Bovendien is het ook niet uitgesloten de directie zijn opties overweegt voor de mogelijke verkoop van niet-kernactiviteiten.

 

In de komende vijf jaar zal de Londense keten daarom tot vijftig ondermaats presterende winkels sluiten. Een honderdtal andere winkels zal “heruitgevonden” worden en er volgt een nieuwe en kostenefficiëntere benadering voor twintig winkels. Hiermee hoopt de keten haar aandelen terug in stijgende lijn te krijgen. De toekomstplannen zouden 5.000 van de 27.000 banen in gevaar kunnen brengen.

 

Kliks verslaan bakstenen

De warenhuisketen is één de vooraanstaande retailzaken die het moeilijk heeft nu meer consumenten overstappen op online shoppen en op kortingen jagen. Nochtans zei Debenhams begin dit jaar dat het een online groei van 12% behaalde, wat boven de gemiddelde marktgroei was. In de tweede helft van het jaar was dat zelfs +16%. “Kliks verslaan de bakstenen. Retailers kunnen niet anders dan zich daarnaar schikken”, aldus analist Laith Khalaf van investeringsmaatschappij Hargreaves Lansdown.

 

“De combinatie van een sterk digitaal aanbod met daarnaast een prominente aanwezigheid in het Britse straatbeeld zou wel eens de winnende combinatie kunnen zijn voor elke retailer die het goed doet. Vooral omdat de fysieke verkooppunten de ideale locatie zijn voor klanten om items te verzamelen en terug te sturen,” voegde Khalaf toe. Om die omnichannelkansen te verzilveren rekruteerde de keten zijn CEO, Sergio Bucher, uit de gelederen van de Amazon-directie. Het is te verwachten dat men zijn technische kennis zal inzetten om de modernisering tot een goed einde te brengen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN