RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mode en beauty worden snel veganistisch

icon
Mode19 februari, 2019

Veganistische of plantaardige producten maken snel hun opmars in retail: volgens Britse cijfers steeg het aantal veganistische artikelen in webshops vorig jaar met meer dan 75%, terwijl ruim de helft van alle nieuw gelanceerde cosmeticaproducten bewust plantaardig en diervriendelijk zijn.

 

Keuze uit 7000 producten

In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland investeren merken en distributeurs het meest in veganistische producten, blijkt uit onderzoek van databedrijf Edited. Online verkooppunten in het VK afficheerden vorige maand al 75% meer plantaardige artikelen dan een jaar eerder. 

 

Duitsland is de sterkste groeier, met een toename van liefst 131%. Het land blinkt daarbij vooral uit in food: Duitsland is wereldleider in de ontwikkeling van veganistische voedingswaren en dranken. Koploper blijft weliswaar de Verenigde Staten, die ondanks een groei van ‘slechts’ 11% het grootste assortiment voor veganisten hebben: Edited telt er ruim 7000 verschillende producten.

 

Ecopolitiek helpt retail

Ook op de andere markten noteerden de onderzoekers een snelle groei: in Frankrijk steeg het aanbod vorig jaar met 12%, maar gezien de ambitie om van Parijs tegen 2024 de hoofdstad van duurzame mode te maken en nu al heel wat werkgroepen rond ‘Paris Good Fashion’ opduiken, valt daar nog heel wat groei te verwachten. 

 

In Denemarken roept de Copenhagen Fashion Summit dit jaar op om meer te investeren in dierenwelzijn en alternatieve materialen, en dat helpt meteen: vorig jaar werden liefst vier keer meer producten aangeboden als veganistisch dan een jaar ervoor. De huidige aandacht voor de klimaatsverandering en duurzaamheid zal wellicht dus ook in andere landen voor een groeispurt zorgen.

 

Make-up en schoenen

Langs aanbiederszijde vervangen merken en producenten hun aanbod alvast aan een hoog tempo door duurzamere alternatieven, zeker in de beauty- en schoenenbranches. In het Verenigd Koninkrijk ging het in liefst 82% van alle nieuwe plantaardige productlanceringen begin dit jaar over cosmetica, in de al meer mature Verenigde Staten is dat 40% en in Duitsland 62%.

 

Amerikanen stappen momenteel dan weer volop over op leervrije schoenen: terwijl vorig jaar 16% van alle nieuwe veganistische producten schoenen waren, is dat nu 32%. Ook grote internationale merken, zoals Steve Madden, springen mee op de kar. De Britse warenhuisketen Marks & Spencer kreeg dan weer als eerste de prijs voor ‘vegan-vriendelijke winkelstraatketen’ van dierenrechtenorganisatie PETA voor zijn nieuwe diervriendelijke schoenencollectie. In 2018 kwam ook 41% minder bont op de markt.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN