RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

icon
Mode6 juli, 2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

 

FNG terug naar België met vers kapitaal

“De operatie om met FNG opnieuw een Belgische vennootschap te worden die ook noteert op de Brusselse beurs is voltooid en maandag is het zover”, laat CEO Dieter Penninckx weten. Het modebedrijf heeft er ook bijna 60 miljoen euro nieuw kapitaal geplaatst, dankzij een nieuwe aandelenuitgifte. 

 

Tot 5 juli hadden zowel institutionele als particuliere beleggers de kans om in te tekenen op een nieuwe aandelenronde van FNG: de Belgisch-Nederlandse groep heeft zo’n 2,2 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven, die uiteindelijk op een waardering van 27 euro per aandeel uitkwamen. De groep haalt zo 59,9 miljoen euro op. Er gingen 70.517 van de meer dan 2,2 miljoen aandelen naar particuliere beleggers. Vanaf maandag 9 juli zullen de nieuwe aandelen openbaar worden verhandeld, zowel via de beurs van Amsterdam – waar de groep al langer noteert – als voor het eerst via de beurs van Brussel.

 

Investeringen in expansie Brantano

De kapitaalverhoging van FNG heeft als doel om de focus op Brantano verder te ondersteunen. “We willen de ingeslagen weg krachtig verderzetten”, aldus Penninckx. Het online platform van Brantano is inmiddels drie maanden live. Vanaf de zomer wil het merk dat niet alleen vullen met nieuwe schoenen en kleren, maar ook verder de koppeling met de fysieke winkels maken. Die winkels komen er namelijk in nog twee nieuwe varianten: Boetik by Brantano, dat de klemtonen op mode en premium-merken legt, en de grote one-stop-shops van Brantano Market.

 

De toekomst is volgens Penninckx echt omnichannel: “Dat bewijzen wij nu al. We zijn ervan overtuigd dat we lokaal de concurrentie met Zalando kunnen aangaan. Online omzet bestaat uit drie elementen, waarvan de pure onlineverkoop het kleinste is: onze omzet via click to reserve en in-store via bestelzuilen, is beduidend sterker.” De koppeling met fysieke winkels verlaagt ook het retourpercentage, ziet de mode-ondernemer: als er fysieke winkels in het spel zijn, blijft er van het aantal retours nog maar een fractie over. “Mensen appreciëren het als ze in de winkel kunnen passen en afhalen; iedere keer naar het postkantoor moeten, is niet altijd de fijnste ervaring.”

 

Online groei nog veel potentieel

Penninckx gelooft dat er online nog veel groei mogelijk is, en daar zijn nu eenmaal investeringen voor nodig. Het bedrijf investeert dan ook sterk in zaken als digital marketing en artificiële intelligentie. “Indien je geen 10.000 sku’s aanbiedt, haken consumenten af wegens te beperkte keuze. Maar als ze lang moeten browsen, haken ze ook af. Dankzij A.I. slagen we erin mensen sneller bij de gewenste producten te brengen.” 

 

Ook de andere merken in het portfolio van FNG, zoals CKS, Claudia Sträter en Expresso, profiteren mee van de investeringen in het onlineplatform van Brantano. “We hebben nu een state-of-the-art platform ontwikkeld, 90% daarvan is ook voor de andere formules bruikbaar.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode9 december, 2025
    Acht Europese landen eisen maatregelen tegen ultrasnelle modeplatformen

    Acht Europese landen, aangevoerd door Frankrijk, vragen de Europese Commissie en de lidstaten om krachtiger op te treden tegen fastfashion-platformen uit derde landen, zoals Shein, Temu of Alibaba.

  • icon
    Mode9 december, 2025
    Veepee lanceert Re-turn in Benelux

    De Franse webshop Veepee heeft zijn retourdienst Re-turn uitgebreid naar de Benelux. Leden kunnen er artikelen kopen die door andere gebruikers werden teruggestuurd.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN