RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

FNG wil voorspellen wat je volgende aankoop zal zijn

icon
Mode1 april, 2019

Dank zij de kruisbestuiving tussen artificiële intelligentie en menselijke retailexpertise slaagt FNG erin de conversie te verhogen, door shoppers het juiste product voor te stellen op het juiste moment. “AI werkt enkel als je het goed traint.”

 

Korte sprints

Hoe kan je als retailer je snelheid behouden in een markt die zo snel verandert? Dat is de grote uitdaging voor Kevin Van der Straeten, die verantwoordelijk is voor de innovatietrajecten en het e-commerceplatform bij FNG, de groep achter modemerken als Brantano, Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter. Het bedrijf heeft recent heel wat nieuwe technologische functies geïntroduceerd: denk aan artificiële intelligentie, gebruikersherkenning, 3D voetscanners, online stijladvies… “We proberen ‘agile’ te werken, wat voor retailers niet altijd evident is”, zegt hij. “We denken dat een product niet 100% af moet zijn vooraleer je het in de markt zet. Met korte, continue sprints kan je je aanbod blijven verbeteren.”
 

Een mooie illustratie is de personal styling toepassing Hellow.me die Brantano enkele maanden geleden introduceerde. “We hebben die dienst gelanceerd in verschillende rondes, in plaats van gedurende zes maanden te bouwen aan één model. We hebben ons eerst afgevraagd wat we absoluut nodig hadden om te kunnen starten, dan hebben we interne tests gedaan, vervolgens lieten we ook klanten de toepassing uitproberen – nog wel in een afgeschermde omgeving – om zo het product continu te verbeteren, tot we klaar waren om de markt op te gaan. Ook nu de toepassing live staat, gaat dat optimalisatieproces verder. Hoe meer data er in het systeem komen, hoe meer optimalisatie mogelijk wordt. De ervaring van onze klanten maakt het product beter. Zo bouw je een sterkere toepassing tegen een lagere kostprijs.”

 

Omnichannelverhaal

De personal styling app is gebouwd op de ervaring van Suitcase, de webshop die FNG overnam in 2017. “We hebben die kennis meegenomen en de toepassing schaalbaar gemaakt, want Brantano is uiteraard veel groter.” Hoe het systeem werkt? Gebruikers doorlopen een online intakeproces waarbij ze hun voorkeuren duidelijk maken aan de hand van verschillende vragen. Welke stijlen vind je leuk? Verkies je een jeans of een chino? Zoek je kleren voor een bepaalde gelegenheid? Stylisten stellen dan gepersonaliseerde sets voor je samen. Die kan je komen passen in de winkel, of je kan ze thuis laten leveren. Ook kan je online een afspraak maken met een styliste in een winkel. Het is een omnichannelverhaal.
 

“Wat Hellow.me zo sterk maakt, is de kruisbestuiving tussen artificiële intelligentie en een goede stylist”, weet Kevin Van der Straeten. “De technologie op zich volstaat niet: je hebt ook mode-expertise nodig en een goed productaanbod, anders zal het niet lukken. AI werkt enkel als je het gaat trainen.” FNG heeft nu verschillende concrete AI-toepassingen draaien en gelooft dat er nog veel meer mogelijk is. “Kunstmatige intelligentie zorgt er op ons platform voor dat we klanten op het juiste moment het juiste product kunnen voorstellen om de conversie te verhogen. Ook helpt het ons om doelgerichter te adverteren. In plaats van de klassieke retargeting-campagnes op Facebook bijvoorbeeld, willen wij kunnen voorspellen wat je volgende aankoop zal zijn.”

 

Schaalvoordeel

Dat AI nu ‘hot’ is, blijkt ook uit de recente investering van McDonald’s in een bedrijf dat gespecialiseerd is in gepersonaliseerde communicatie. “Alle retailers beginnen nu door te hebben dat data superbelangrijk zijn. Het gaat ‘m vooral om controle over de data. In je webanalytics bijvoorbeeld zitten heel wat gegevens, maar de vraag is: wat doe je ermee?” FNG profiteert daarbij van een belangrijk schaalvoordeel: data van verschillende merken komen binnen op het centrale e-commerceplatform – mét respect voor de GDPR-regels, uiteraard – waardoor de algoritmes beter gevoed worden.
 

Hoe de retailgroep erin slaagt om snel en efficiënt te blijven innoveren in een sterk veranderende retailomgeving, dat vertelt Kevin Van der Straeten op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 25 april in San Marco Village (Schelle). Bezoekers hebben de keuze uit drie thematische middagprogramma’s. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: Christian Van Thillo (De Persgroep), Elise Vanaudenhove (Euro Shoe Group / Bristol) en Peter Hinssen (Nexxworks) tekenen alvast present. U toch ook? Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN