RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gucci-eigenaar Kering verdubbelt winst, maar miljardenboete dreigt

icon
Mode13 februari, 2019

De Franse luxegroep Kering heeft er een spectaculaire groei op zitten: de eigenaar van Gucci en andere luxemerken boekte 29,4% meer omzet in 2018 en de nettowinst verdubbelde zelfs. Al zijn er ook donkere wolken: het modehuis hangt een miljardenboete boven het hoofd.

 

Winst verdubbelt, marge stijgt

Kering verkocht vorig jaar voor 13,67 miljard euro aan luxekledij- en accessoires, goed voor een omzetstijging van 29,4% op vergelijkbare basis. De modegroep presteert daarmee zoals verwacht en deed het ook in alle regio’s goed. De groep noemt de groei zelf “duurzaam” en wijst erop dat ook 2017 al een sterk jaar was, dus dat de lat hoog lag.

 

De nettowinst verdubbelde zelfs tot 3,71 miljard euro. Bruto ging de winst met 46,6% omhoog naar 3,94 miljard euro, een record voor de groep. In de voorbije twee jaar is ook de operationele winst zo verdubbeld. De operationele marge steeg eveneens scherp en kwam uit op 28,9%. Kering heeft bovendien een sterke cashflow van bijna 2,96 miljard euro.

 

Gucci blijft sterkste merk

Gucci blijft het belangrijkste merk in de groep, maar ook Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen kenden een sterk jaar. Het vlaggenschip was goed voor 36,9% meer omzet op vergelijkbare basis, bij Saint Laurent was dat 18,7% meer. Alleen Bottega Veneta ging er met 3,4% op achteruit terwijl daar een nieuwe creatieve directeur werd gezocht.

 

“2018 was een uitstekend jaar voor Kering en zijn huizen. We hebben opnieuw aanzienlijk beter gepresteerd dan onze sector. In een markt die over het algemeen gunstig was maar steeds complexer werd, genereerde Kering 2,8 miljard euro aan extra omzet en 1,3 miljard euro aan extra EBIT in vergelijking met 2017”, reageert CEO François-Henri Pinault.

 

1,4 miljard euro belastingen ontdoken

Nochtans hangen er ook dreigende wolken boven Kering: de luxegroep zou belastingen hebben ontdoken via een Zwitserse dochteronderneming. De Franse groep moest bekennen dat er een boete van liefst 1,4 miljard euro boven het hoofd hangt, volgens de eerste onderzoeksresultaten van de fiscus.

 

Het probleem ligt bij de Zwitserse dochteronderneming Luxury Goods International (LGI), waarlangs internationale inkomsten van vooral groothandelsverkopen aan warenhuizen en retailpartners van Gucci zouden zijn doorgesluisd. Tal van orders uit onder meer Milaan en Parijs zouden in Zwitserland gefactureerd zijn tussen 2011 en 2017.

 

Kering ontkent de aantijgingen echter formeel en wil daarom ook nog geen reserves aanleggen voor de mogelijke boete. De Zwitserse vennootschap is volgens de groep een legitiem bedrijf waar 600 medewerkers instaan voor voorraden, facturatie en logistiek. Het zakenmodel van de dochteronderneming is gekend door de Franse en andere belastingautoriteiten, aldus de groep. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN