RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M zet 'influencermerk' Nyden stop

icon
Mode17 januari, 2019

H&M trekt de stekker al uit Nyden, een in Los Angeles gevestigd dochtermerk dat jongeren wou aanspreken via samenwerkingen met ‘influencers’ en beroemdheden. Het merk heeft nauwelijks een jaar bestaan. Ondertussen investeert de groep wel in vernieuwde winkelconcepten.

 

Capsulecollecties met influencers

Nyden, een nieuwe dochterformule die de H&M-groep eind 2017 trots aankondigde, wordt stopgezet en geïntegreerd in het hoofdmerk. Volgens Fashion Network houdt het merk op te bestaan als een autonome entiteit.

 

Nyden werd nochtans gelanceerd als een onderdeel van de nieuwe ‘stammen’-strategie waar H&M toen vast in geloofde. Het idee was dat de modegigant voortaan voor elke doelgroep aparte merken en formules zou voorzien, in plaats van alles onder de H&M-noemer te groeperen.

 

Zo moest Nyden er zijn voor hippe millennials, die graag online shoppen en zich laten leiden door beroemdheden. Het merk bestond dan ook vooral uit capsulecollecties in samenwerking met influencers zoals Dr. Woo, Justine Skye en Hart Denton. Er zouden ook collecties in samenwerking met voetballer Jérôme Boateng en zangeres Dua Lipa komen, maar die zijn niet doorgegaan. De collecties, beperkt verkrijgbaar in tijd en oplage, werden met regelmatige intervallen (drops) online gelanceerd.

 

Project om innovaties te testen

De stopzetting van Nyden echter niet geheel onverwacht: oprichter Oscar Olsson verliet in de zomer van 2018 het bedrijf en het voorbije najaar werden ook al twaalf banen geschrapt op het kantoor van het merk in Los Angeles. Recent heeft H&M bovendien Cheap Monday, een ander jongerenmerk van de groep, stopgezet.

 

 Toch stopt het project niet helemaal, beklemtoont een woordvoerder in een reactie. Wel wordt Nyden geïntegreerd in het H&M-platform. “Nyden is een geïntegreerd ontwikkelingsproject van de H&M-groep, waarmee we de gelegenheid hebben gehad om verschillende innovatieve ideeën te testen. Dit moet niet worden vergeleken met andere merken in de groep die deel uitmaken van de New Business Department (Arket, Afound, Monki, & Other Stories, …). We hebben positieve resultaten gezien met het Nyden-project en in het najaar van 2018 besloten we het project samen te smelten met H&M om de uitwisseling te versterken.”

 

Experimenten met vernieuwde winkelconcepten

Ondertussen investeert H&M wel verder in zijn fysieke winkels: in 2018 experimenteerde de retailer met het interieur en exterieur van de winkels. Ook het assortiment en de algemene ‘look&feel’ van de shops werden her en der aangepast. Deze tests worden voortgezet in 2019.

 

De bedoeling van de nieuwe interieurconcepten is alvast om een ​​meer persoonlijke en gastvrije sfeer te creëren. De retailer introduceert ook nieuwe technologie om het voor medewerkers en klanten gemakkelijker te maken om producten te vinden. Zo kunnen shoppers in de H&M-app het assortiment van sommige winkels al doorzoeken en is er in het nieuwe concept ook een digitale muur waar klanten hun H&M-favorieten delen onder #HMxME.

 

In winkels die in 2017 en 2018 zijn geopend in Londen, Madrid en Stockholm experimenteert de modegroep verder met extra diensten, zoals het caféconcept It’s Pleat, een bloemenwinkel, kassa’s voor zelfbediening en en reparatiediensten. H&M voegt daarnaast ook steeds vaker externe merken toe in de eigen shops.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN