RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe vanHaren het verschil maakt in een competitieve markt

icon
Mode19 oktober, 2018

Het gaat snel voor schoenketen vanHaren: anderhalf jaar na de start opent de keten al haar twaalfde Belgische winkel in Mechelen. Volgend jaar staan er alvast prestigieuze openingen op stapel in Gent en Antwerpen, op absolute toplocaties.

 

Aanvaard door de Belgische shopper

De schoenenmarkt heeft het momenteel niet echt makkelijk: het was de afgelopen tijd gewoon veel te mooi weer om te gaan shoppen. Dat houdt vanHaren echter niet tegen om te investeren in nieuwe winkels. De opening in Mechelen is een mooie aanleiding om een stand van zaken op te maken met topman Krein Bons en met Bie Buelens, die de Belgische operaties leidt. De Nederlandse retailer is tevreden en voelt zich al helemaal aanvaard door de Belgische shopper, zo blijkt. “Het gaat snel. Dat we nu al genomineerd zijn voor de award Beste Winkelketen van België, daar zijn we heel blij om. Ook bij het rekruteren merken we dat veel mensen vanHaren al kennen.”

 

Sinds de start anderhalf jaar geleden heeft de keten twaalf winkels op toplocaties geopend, zowel in stadscentra als in de periferie. Aan welk tempo gaat het expansieritme nu verder? “We pinnen ons niet vast op een precies aantal winkels per jaar. We krijgen veel aanbiedingen, maar we zijn selectief. In aanmerking komen enkel de locaties die perfect passen bij ons concept, en waar we zeker zijn van ons cliënteel.”

 

Investeren in mooie winkelpanden

Zoals in Mechelen, dus: op de Bruul bevindt vanHaren zich naast C&A en schuin tegenover H&M. De winkel van 430 m² presenteert ruim 11.000 paar schoenen. “Een heel zichtbare locatie, met een dominante glazen pui: je kan er niet naast kijken. Mechelen past goed bij ons, als mooie en multiculturele winkelstad. Hier bereiken we onze ideale doelgroep.”

 

Volgend jaar opent de keten alvast op twee prestigieuze centrumlocaties, verklappen onze gesprekspartners. “In de Veldstraat in Gent verbouwen we een mooi monumentaal gebouw, en op de Meir in Antwerpen gaan we het voormalige pand van Hema betrekken. Daar komen ook onze kantoren. Het is een absolute toplocatie. We bouwen er een 14 meter hoge glazen gevel.” Het valt inderdaad op dat vanHaren stevig investeert in mooie winkelpanden. Dat deed de retailer eerder ook in bijvoorbeeld Brugge en in Leuven, waar een mooie lichtkoepel voor een ruimtelijk gevoel zorgt. “We renoveren grondig, maar met behoud van de oude elementen. Dat draagt bij tot de beleving.”

 

Schaalvoordeel uitspelen

Er is flink wat concurrentie in schoenen. Wat zijn nu precies de sterktes van vanHaren? “Dat we een heel modieuze en eigentijdse collectie kunnen aanbieden van hoge kwaliteit tegen onklopbare prijzen. Mensen schrikken wel eens als ze zien dat we zulke mooie schoenen hebben tegen die lage prijzen. We maken nu eenmaal deel uit van Deichmann, de grootste schoenengroep ter wereld, die actief is in 25 landen en de Verenigde Staten. Dat schaalvoordeel benutten we, en zo onderscheiden we ons toch van de kleinere, lokale spelers.”

 

“Bovendien, hoewel we zo goedkoop zijn, hechten we toch veel belang aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We hanteren een strenge gedragscode voor onze leveranciers. Ze moeten waken over correcte arbeidsomstandigheden.”

 

“Mensen zijn het allerbelangrijkste”

In de winkels wil vanHaren het verschil maken met klantvriendelijkheid en gastvrijheid. “Waarom zouden mensen anders nog naar de winkel komen? Onze medewerkers zijn het allerbelangrijkste. We leiden ze goed op, maar we leren ze geen kunstjes. We willen dat ze zichzelf blijven, authentiek zijn, en plezier hebben in de job.” Al blijft het wel een uitdaging om de juiste mensen te vinden. “Het is hard werken in een winkel. Je moet het leuk vinden om met mensen om te gaan. Onze klantendienst wordt overigens nog vaak gebeld, we hebben daar zeer ruime openingstijden. Dat vinden klanten heel positief. Je moet het zelf maar eens proberen.”

 

Ook de onlineverkoop evolueert gunstig: “We gaan een nieuw omnichannelplatform uitrollen, met een nieuwe app. Klanten kunnen een paar dat niet voorradig is makkelijk in de winkel bestellen en thuis laten bezorgen. Net zo goed kan je thuis bestellen en je schoenen komen afhalen in de winkel. De Belgische shopper hinkte wat achterop inzake e-commerce, maar maakt nu duidelijk een inhaalbeweging.”

 

Omgaan met cultuurverschillen

“Het cultuurverschil tussen Nederland en Vlaanderen was wel een uitdaging,” zegt Bons. “We gebruiken dezelfde woorden, maar we spreken niet dezelfde taal. Dat leidt soms tot hilarische toestanden. Daarom vind ik het belangrijk dat het bedrijf hier geleid wordt door Belgen.” De retailer organiseerde zelfs een dag over cultuurverschillen met expert Evert van Wijk, auteur van het boek ‘Valse vrienden’, met de veelzeggende ondertitel ‘waarom Vlamingen en Nederlanders elkaar wel verstaan, maar niet begrijpen’.

 

Die cultuurverschillen spelen intern, onder collega’s, maar ook in de communicatie naar de consument. Daarom zit er ook een Belgische marketingmanager aan het stuur. In ons land zijn koopmomenten als de communiefeesten en terug naar school immers veel belangrijker dan in Nederland. Daarnaast doet de schoenketen grote inspanningen om haar kwaliteit en de lage prijzen duidelijker te communiceren. “Wij zijn àltijd goedkoop en we zetten dan ook minder in op afprijzingen. Nederlandse klanten weten dat, maar we merken dat Vlamingen toch meer vergelijken. Onze topdeals werken hier dan ook erg goed.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode27 juni, 2025
    Zelfstandige modewinkels verkopen matig ondanks zonnig voorjaar

    Ondanks een zonnig en droog voorjaar, hebben zelfstandige modewinkels in België een bescheiden verkoopresultaat geboekt. Dat blijkt uit een bevraging van Mode Unie en UNIZO, vlak voor de start van de zomersolden op dinsdag 1 juli.

  • icon
    Mode27 juni, 2025
    Nike: omzetval kleiner dan gevreesd, maar herstel blijft broos

    Afgelopen jaar kelderden de omzet en winst bij Nike, maar nieuwe CEO Elliott Hill probeert het tij te keren. Hoewel de kwartaalcijfers opnieuw een daling laten zien, klinkt het management opmerkelijk strijdvaardig.

  • icon
    Mode26 juni, 2025
    H&M hoopvol ondanks omzet- en winstval

    Het afgelopen kwartaal viel iets beter mee dan verwacht bij H&M Group - en dat ondanks een stevige winstdaling en stagnerende omzet. Volgens CEO Daniel Ervér zal het tij mogelijk keren in de tweede helft van het boekjaar.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN